Wednesday, July 17, 2013

Harga Ayam dah Melambung weiihhhh!!!, baru jumpa penyelesaian?? tak kan tunggu 1 OGOS kut!!!!

Harga siling ayam diumum 1 Ogos
ALOR SETAR - Orang ramai tidak perlu panik dengan situasi sekarang, di mana harga ayam melambung tinggi sehingga mencecah RM9.00 sekilogram, berikutan harga siling bagi ayam belum ditetapkan.
Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Penggunaan (PPDNKK) Kedah, Mohd Sakri Salleh berkata, harga siling bagi ayam akan diumumkan pada pelancaran skim tawaran harga pada 1 Ogos ini.


“Buat masa ini, harga ayam ditentukan oleh pembekal dan peniaga, selepas tarikh itu, mereka tidak lagi boleh meletak harga melebihi harga siling. Peniaga tidak patuh dikenakan tindakan,” katanya.

Menurutnya, sebelum tarikh itu, harga ayam dijual berdasarkan kepada harga pasaran dan peniaga bebas meletakkan harga bersesuaian mengikut permintaan dan penawaran ayam.

“Pengguna jangan keliru, harga siling untuk ayam hanya dibuat ketika musim perayaan. Ia berbeza dengan harga siling barangan kawalan seperti minyak masak, tepung dan gula,” katanya.

Mohd Sakri berkata, penguatkuasaan tetap berjalan namun fokus diberi kepada tanda harga dan harga mengelirukan di semua pasar seluruh Kedah.

“Sejak 6 Julai lalu, sembilan peniaga barangan basah dikenakan kompaun kerana gagal pamer tanda harga dan meletakkan tanda harga mengelirukan,” katanya.

Mohd Sakri berkata, pihaknya turut pantau tanda harga di setiap bazar Ramadan di negeri ini dan nasihat awal diberikan sebelum mengenakan kompaun. SH

Ayam dijual melebihi harga siling
KUALA LUMPUR – Harga siling ayam masih belum dimansuhkan, namun penternak, pemborong serta para peniaga ternakan berkenaan nampaknya sudah tidak lagi mematuhi penetapan harga siling untuk ternakan itu.

Artikel Penuh: kosmo

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular