Tuesday, July 16, 2013

Isu Harga Ayam : Yang salahnya ialah pucuk pimpinan yang memilih Hasan Malek

Isu harga ayam: Hasan Malek elok berfikir dahulu sebelum berkata-kata
Setiap hari raya isu ayam berkumandang khususnya terutamanya di pertengahan bulan puasa. Kali ini isu ayam menjadi isu lebih awal lagi apabila Menteri yang bertanggungjawab, Hasan Malek membuat kenyataan yang melucukan tetapi membayangkan betapa malasnya beliau berfikir sebelum mengeluarkan kata-kata.

Ayam merupakan makanan yang paling murah berbanding dengan ikan dan daging. Itulah sebabnya isu ayam ini sentiasa timbul setiap musim perayaan. Isu ini adalah biasa kerana rakyat kita belum lagi sampai ketahap rakyat berpendapatan tinggi seperti yang dijanjikan Najib dan Muhyiddin. Bilakah rakyat berpendapat tinggi itu tercapai hanya Tuhan sahajalah yang mengetahuinya.

Hasan telah menimbulkan kemarahan ramai orang kerana beliau menjawab seperti seorang yang terlalu malas untuk berfikir, mungkin kerana terlalu letih menjalankan ibadah puasa. Beliau telah meminta orang ramai menukar menu makanan. “Jika ayam mahal, jangan makan ayam”, katanya. Beliau meminta orang ramai carilah makanan yang lebih murah lagi, tetapi tahu kah beliau ayam itulah yang paling murah jika dibandingkan dengan ikan dan daging.

Saya sendiri terasa kenaikan harga ayam itu, kadangkala sehingga RM9 sekilogram. Jika kita ikut pandangan Menteri ini, pilihan yang ada hanyalah sayur-sayuran hijau atau jika mahu yang lebih ‘solid’ sedikit tidak lain dari memasak gulai ubi dan keledek sahaja. Orang ramai terutamanya yang tua-tua akan teringat pula dizaman penjajahan Jepun dahulu yang orang kampung rata-rata hidup dengan memakan ubi kayu sahaja.

Malahan lagu rakyat dizaman Jepun bagi orang Negeri Sembilan masih lagi saya ingat kerana dinyanyikan oleh orang-orang tua kampung saya yang tidak berapa jauh dari kampung Hasan Malek ini. Lagu rakyat itu lebih kurang begini senikatanya:

Den tembak den potek terigo (trigger), Den dapek seekor ayam donak, Den boghi kepado sajan mejo, Den naik pangkat lance korporal.

Ompek tahun tigo boleh hari, Jopun datang memerintah nogoghi, Ghamai oghang yang bongkak kaki, Kerano banyak makan ubi……

Kenyataan Menteri Hasan ini sebenarnya tidak mengejutkan saya kerana saya mempunyai lama pengalaman bersama beliau menganggotai Jawatankuasa UMNO Bahagian dahulu. Saya bukannya hendak menuduh beliau itu lemah. Tetapi saya hanya hendak menanyakan yang dia ini sememangnya seratus peratus tenaganya diperguna untuk mencari jalan untuk mendapat tempat seperti yang beliau dapati sekarang ini.

Hasan Malek tidak boleh di persalahkan kerana kesalahan atau kesilapan beliau itu. Yang salahnya ialah pucuk pimpinan yang memilih beliau untuk di pertanggungjawabkan dengan tugas berat ini. Hasan ini sememangnya begitu dan kenyataan beliau itu tidak lagi menjadi kesalahan kepada orang seperti saya. Kita tidak boleh memberikan harapan terlalu tinggi kepada Menteri ini dan saya tidak mahu memberikan komen lebih dari ini terhadap beliau.

Tetapi takkanlah isu seperti ini mendapat jawapan segila ini dari beliau yang sudah begitu lama dan veteran dalam parti. Takkanlah tidak dapat mempelajari sedikit ‘wisdom’ sebagai seorang yang sudah begitu panjang usianya.

Hanya saya memberi ingatan kepada Menteri ini, kalau hendak bercakap elok berfikir dahulu. Biarlah lambat sedikit keluar kata-katanya, tetapi berfikir dahulu, agar tidak menyakitkan hati rakyat yang sedang sedia merasa kesakitan dalam hidup ini.

Selepas ini saya berharap kenyataan seperti ini tidak akan berulang lagi, kerana itu merupakan satu kenyataan yang terlalu ‘unnecessary’ dan memalukan mereka yang mendukung beliau selama ini. Kepada Hasan, "you have achieved your ultimate, try your best to be a real Minister, rather than acting like one"

Itu sahaja komen saya. Saya memberikan komen ini kerana ramai yang meminta saya mengomennya sebab saya adalah orang Kuala Pilah. Aspan Alias

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular