Thursday, July 18, 2013

RAMPASAN TANAH: Rakyat nafi dakwaan Ahmad Said

PRK KUALA BESUT : Dakwaan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said kononnya tidak ada hitam putih tanah dilulus kerajaan negeri kepada rakyat semasa ditadbir PAS dinafikan penduduk.

Ada di antara mereka memberitahu sudah membayar lebih RM300 pada 2002 sebagai bayaran awal untuk mendapat hak milik secara sah.

Mereka juga sudah mengisi borang permohonan tanah dan pegawai penempatan dari Pejabat Daerah Besut telah mengukur kawasan berkenaan.

Di Kampung Padang Luas Dalam kawasan seluas tiga ekar diberi kepada penduduk yang layak. Setiap lot seluas hampir suku ekar.

Seorang penduduk Hussin Abdullah, 71 dari Kampung Padang Luas berkata, tanah tersebut dilulus lesen menduduki sementara (TOL).

“Saya telah menjelaskan sebahagian untuk bayaran premium dan telah membina pagar di sekeliling lot berkenaan. Hanya tunggu duit mencukupi untuk dibuat rumah,” katanya di sini.

Malah kata beliau ada penduduk lain yang sudah membina rumah di lot berkenaan.

Ahmad dalam laporan media hari ini mendakwa tidak ada hitam putih dikeluarkan kerajaan PAS ketika mentadbir Terengganu pada 1999-2004 terhadap tanah yang diberi kepada rakyat.

Sebelum ini media oposisi mendedahkan tanah yang pernah diluluskan kerajaan PAS di Kampung Lay Out (Beris Lampu), Tok Saboh dirampas semula kerajaan BN Terengganu selepas menerajui negeri itu pada 2004.

Pada akhir tahun lepas lima rumah penduduk yang dibina di penempatan berkelompok tersebut diroboh kerajaan menggunakan jentolak.

Seorang penduduk di Tok Saboh, Ismail Idris, 63 memberitahu Pengarah Tanah dan Galian Terengganu, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar pernah memberitahu kelulusan tanah diberi kerajaan PAS adalah sah mengikut peraturan.

Manakala pada persidangan media hari ini Tengku Hassan yang juga Adun Ledang mendedahkan kerajaan PAS berjaya mengukur kira-kira 60,000 lot rumah dan pertanian untuk diagih kepada rakyat ketika itu.

Menurutnya tanah yang diberi kepada rakyat di Kuala Besut diberi secara TOL, bagimanapun malangnya dibatalkan kerajaan BN tanpa apa-apa sebab yang munasabah. - Harakahdaily

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular