Thursday, July 18, 2013

TPP bukan perjanjian adil

PERJANJIAN Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) bukan perjanjian adil dan bebas, tetapi hanyalah satu alat untuk memastikan perlindungan dan keutamaan diberikan kepada kepentingan korporat dengan mengetepikan kepentingan rakyat dalam hal kebajikan, keselamatan dan sosioekonomi.
Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA)
Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA)

Kenyataan itu dibuat Badan Bertindak Bantah TPPA Malaysia (BBBT), terdiri daripada gabungan 49 pertubuhan bukan kerajaan dalam satu kenyataan bersama.

Menurut BBBT, pelbagai cadangan dalam TPP lebih mengutamakan peranan syarikat multinasional dan menafikan ruang kerajaan untuk menetapkan undang-undang dan peraturan.

"Pelbagai bab dalam perjanjian TPP ini mengehadkan ruang untuk kerajaan menggubal dasar demi kepentingan masyarakat, termasuklah bab pelaburan dan kepatuhan terhadap peraturan-peraturan sedia ada.

"Penyelesaian Pertikaian Pelabur – Negara (ISDS) dan Penyelesaian Pertikaian Negara-Negara (ISDS) adalah antara cara TPP menganugerahkan kuasa kepada syarikat antarabangsa untuk mereka mengetepikan sistem perundangan negara bagi menuntut pampasan kewangan tanpa had melalui tribunal antarabangsa," menurut kenyataan itu.

Badan gabungan itu menuntut kerajaan Malaysia menunda penglibatan negara dalam rundingan tersebut sehinggalah analisis kos dan manfaat serta kajian perbandingan faedah dilaksanakan, diumumkan dan diperdebatkan kepada awam.

"Teks perjanjian juga perlu dikaji selidik dan ditimbang tara oleh Parlimen untuk memastikan TPP bermanfaat terhadap rakyat dan satu referendum perlu dibuat untuk menentukan tahap sokongan rakyat Malaysia terhadap keputusan kerajaan untuk menandatangani perjanjian ini," menurut gabungan tersebut.

Persidangan kali ke-18 bagi rundingan TPP yang dihadiri wakil 12 negara terlibat sedang berlangsung di Kota Kinabalu, Sabah dari 15 hingga 25 Julai ini.

BBBT juga menuntut kerajaan lebih telus dalam perbincangan itu atau membatalkan penyertaan dalam TPP.

Sebelum ini, pelbagai dakwaan mula timbul mengenai perjanjian yang dikatakan dibuat secara sulit dan diketuai oleh Amerika Syarikat (AS).

Antara kebimbangan yang timbul berdasarkan dokumen TPP yang dibocorkan adalah hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera serta perusahaan kecil dan sederhana yang didakwa akan terjejas jika perjanjian itu ditandatangani.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang beberapa kali telah memberi jaminan kedaulatan negara dan hak istimewa Bumiputera tidak akan terjejas disebabkan TPP telah mengadakan rundingan dan sesi dialog bersama wakil pertubuhan bukan kerajaan di seluruh negara bagi menerangkan isu ini.

Selain Malaysia dan AS, negara lain terlibat dalam TPP adalah Australia, Brunei, Chile, Kanada, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam. Jepun akan menyertai TPP bulan ini. SH

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular