Friday, July 19, 2013

Satu lagi tahanan mati, adakah pentadbiran Najib benar-benar kejam? @tonypua

Satu lagi tahanan mati, petunjuk untuk segera tubuhkan IPCMC
Satu lagi kes tahanan mati dilaporkan di Batu Gajah, Perak, semalam adalah petunjuk supaya kerajaan segera menubuhkan Suruhanjaya Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) bagi menangani perkara itu.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata, kerajaan perlu mengambil iktibar dan menubuhkan IPCMC kerana Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) dilihat ‘tidak beruapa dan bertaring’.

Sehubungan itu, beliau menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bertindak di atas janjinya untuk melakukan transformasi kerajaan dan mereformasi ketidakadilan dalam sistem dengan menubuhkan IPCMC.

“Persoalan yang perlu ditanya sekarang sama ada pentadbiran Najib benar-benar kejam untuk melihat semakin ramai rakyat mati dalam tahanan dengan tidak melakukan sebarang tindakan drastik agar keadaan diperbetulkan.

“Rakyat juga tertanya-tanya apakah pihak berkuasa tidak kesal dengan kematian ini, di mana jelas terdapat bukti mangsa diseksa,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Kes terbaru itu diketengahkan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah, V Sivakumar apabila seorang tahanan berusia 27 tahun, Chew Siang Giap ditemui mati di Penjara Batu Gajah, awal pagi Selasa.

Bapanya yang dipanggil untuk mengenal pasti mayat di Hospital Batu Gajah mendapati kesan lebam di telinga, bahu dan paha mangsa.

Minggu lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendakwa IPCMC adalah tidak berperlembagaan dan menganggap EAIC memadai untuk menyelesaikan kes penderaan oleh polis.

Bagaimanapun, Pua yang juga Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP menegaskan EAIC sememangnya tidak berkesan untuk menangani kes salah laku polis.

“Sejak 2011, tidak ada kematian dalam tahanan yang disiasat EAIC, ia sudah tentu dibantu oleh fakta bahawa kerajaan tidak pernah serius mengenai EAIC,” tegasnya. -Roketkini.com

Berita Berkaitan
MP Dedah Kematian Dalam Tahanan Terbaru
Posted: 17 Jul 2013 02:37 AM PDT

Belum reda dengan kes kematian dalam tahanan, satu lagi kes dilaporkan berlaku hari ini di Pusat Pemulihan Akhlak Penjara Batu Gajah, Perak apabila seorang pesalah ditemui mati dengan kesan lebam.

Chew Siang Giap, 26, ditemui mati di pusat itu awal pagi hari ini, sekaligus menambah tekanan kepada pihak kerajaan yang sudah menerima kritikan pelbagai pihak untuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC).

Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar mengedarkan satu laporan polis yang dibuat bapa mangsa, Chew Ba di lobi Parlimen hari ini.

Bapa mangsa memberitahu, beliau menerima panggilan telefon daripada Pusat Pemulihan Akhlak memaklumkan kematian anaknya sekitar jam 2.19 pagi tadi.

Semasa tiba di Hospital Batu Gajah pada jam 8.30 pagi untuk pengecaman mayat mangsa, Chew memberitahu penemuan "kesan" pada mayat badan anaknya.

"Saya menemui kesan hitam seperti calar pada telinga, bahu dan peha semasa mengecam anak saya," katanya dalam laporan polis itu.

Kes kematian ini dijangka menambah lagi tekanan terhadap Putrajaya, yang ketika ini masih bergelut dengan pembangkang membabitkan isu penubuhan IPCMC.

Majlis Peguam, kumpulan masyarakat sivil dan beberapa ahli politik dari kerajaan dan pembangkang mendesak IPCMC ditubuhkan untuk melaksanakan reformasi terhadap pasukan polis sejak 2006. ~the malaysian insider

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular