Monday, July 29, 2013

Patutlah Ridhuan Tee lebih UMNO dari UMNO, Rupanya makan dalam TANDAS kah kah kah

Sikap ultra kiasu isu makan di bilik persalinan
(PIBG mesti sanggah tuduhan terhadap Pengetua SK Seri Pristina, bukan diamkan diri)
Ridhuan Tee Lupa APA yang ada dalam Tandas
Daripada Anas Radhiallahu ‘anhu bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika hendak masuk TANDAS, Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam berdoa:
Maksudnya: “Dengan nama Allah, Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari syaitan khubtsi (lelaki) dan syaitan khaba’its (perempuan)” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Apakah salah makan di bilik persalinan dan apakah isu atau masalah sebenarnya? Saya masih mencari-cari jawapan. Kenapa kita begitu cepat melatah?

Saya selalu menginap di hotel. Adalah perkara biasa di bilik persalinan diletakkan sinki untuk sesiapa saja makan dan minum di situ. Lebih teruk lagi bilik persalinan tidak diasing dengan tandas. Tandas berada bersama bilik persalinan. Adakah salah? Adakah tidak ada bau tandas? Kenapa tidak diprotes semua hotel yang berbuat demikian?

Apabila sekolah melakukannya buat sementara, bagai hendak kiamat Malaysia. Tanpa mendengar penjelasan pihak sekolah, kita terus mangsakan mereka. Adakah ini wajar?

Kenapa diam? Kenapa Kementerian Pelancongan tidak arahkan bilik persalinan diasing jauh dari tandas? Hanya kerana hotel itu mengikut cita rasa Barat. Kita pun setuju. Apabila sekolah melakukannya buat sementara, bagai hendak kiamat Malaysia. Tanpa mendengar penjelasan sekolah, kita terus mangsakan mereka. Adakah tindakan ini wajar?

Setelah dijelaskan pihak sekolah pun, ada yang tidak berpuas hati. Ada yang mendesak guru besar itu digantung tugas, dipindahkan dan sebagainya.

Kecualilah makan dalam tandas seperti berita yang mula-mula saya baca dalam laman web ultra kiasu. “Subhanallah, teruknya sekolah ni!” kata saya dalam hati. Apabila disiasat, rupa-rupanya makan minum dalam di bilik persalinan. Jauh bezanya, antara bilik persalinan dan tandas tetapi itu perangai ultra kiasu.

Mengapa tak pertikai hotel
Hatta, kalau makan minum dalam tandas sekalipun, pada saya itu perkara biasa, walaupun tidak beradab. Pergilah ke hotel atau spa. Selepas bersauna atau mengurut, kadangkala mereka akan bawa air masuk tandas minum. Begitu juga mereka yang merokok dalam tandas. Ini satu lumrah. Kenapa tidak dipertikaikan?

Saya tidak kata tindakan ini betul. Saya benci mereka yang merokok dalam tandas. Turut membahayakan orang lain. Kenapa perkara ini boleh diterima tetapi tidak kepada murid yang makan di bilik persalinan buat sementara?

Mungkin ada yang mempertikaikan, apa beza antara minum dan merokok. Persoalan saya, tidakkah semuanya masuk ke dalam perut? Termasuk juga mereka yang makan minum dalam tandas kerana tidak berpuasa.

Penulis bersimpati dengan pentadbir menimpa Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Pristina, Sungai Buloh. Niat mereka baik, tetapi disalah tafsirkan. Ultra kiasu sengaja mensensasikan untuk mendapat publisiti murahan. Kita pun cepat melatah, termasuk kementerian, bertindak tanpa usul periksa.

Saya puji tindakan Timbalan Menteri Pendidikan yang menutup soal kerana benda ini kecil. Bak kata pepatah, minda kecil bincang pasal orang, minda sederhana bincang pasal peristiwa, minda besar bincang pasal idea. Jadilah orang berminda besar. Paling kurang pun sederhana. Berilah idea kepada sekolah, di tempat manakah paling sesuai untuk makan minum selain bilik persalinan.

Alasan sekolah kukuh, bilik persalinan sudah digunakan bersama dengan kantin oleh semua murid sejak Mac lalu, bukan hanya ketika bulan puasa kerana kantin boleh memuatkan 500 hingga 600 murid. SK Seri Pristana mempunyai 1,300 pelajar. Ekoran kerja pengubahsuaian di kantin bermula dua minggu lalu, semua pelajar diminta makan di bilik persalinan. Guru bimbang keselamatan murid ketika kerja pengubahsuaian.

Tak usah sensasi isu
Pada saya, tindakan pihak sekolah itu wajar. Saya amat yakin perkara ini sudah dibawa berbincang dalam mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Lagipun kantin sekolah sedang diubah suai. Mana lagi tempat yang lebih sesuai. Setelah dibincangkan. Itulah pilihan terbaik. Takkan nak makan di bilik guru pula. Apabila PIBG bersetuju dengan tindakan itu, maka ia dilaksanakan kerana PIBG mewakili ibu bapa. Itulah peranan PIBG. Justeru, tidak perlu disensasikan.

Adalah mustahil untuk mendapatkan pandangan semua ibu bapa dalam membuat sesuatu keputusan. PIBG adalah plat-form yang terbaik kerana mereka mewakili ibu bapa. Kenapa hanya seorang saja yang nak dimangsakan. Malangnya, ramai ibu bapa yang tidak mahu datang mesyuarat PIBG. Tiba-tiba ibu bapa ini mahu menjadi hero atau heroin.

PIBG sepatutnya tampil ke hadapan membela atau mempertahankan keputusan itu. Bukan hanya diam membisu setelah diasak oleh ultra kiasu. Begitu juga dengan kementerian. Jangan terlalu cepat melatah. Kaji dan siasat dulu.

Penulis ialah Prof Madya/Ketua Program Program Kenegaraan, Kepimpinan dan Ketamadunan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Sumber; Berita Harian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular