Wednesday, July 31, 2013

Untung lah "Ah Long"

Terkini : Pinjaman Kereta 2013 Terus Diperketatkan? Maksimum 7 Tahun Sahaja
Sebenarnya ramai yang terasa bahangnya sejak Bank Negara Malaysia (BNM) melancarkan “perang” mengurangkan kadar hutang isi rumah melibatkan hutang rumah, hutang pinjaman peribadi. Dan terbaru….
Dan terbaru, berdasarkan maklumat yang Berita Semasa terima daripada pegawai tinggi bank _______________ dan kami pasti kalangan kakitangan bank terpilih sudah sedia maklum yang mana Bank Negara akan beralih tumpuannya untuk mengetatkan pula hutang pinjaman kereta. Ini kerana pinjaman kereta termasuk dalam 3 hutang di bawah ini bagi kategori hutang yang paling tinggi melibatkan hutang isi rumah rakyat Malaysia :
  1. pinjaman perumahan (sudah diperketatkan)
  2. pinjaman kereta (nantikan. tidak lama lagi)
  3. penggunaan peribadi ((sudah diperketatkan)
pinjaman keretaBank Negara tidak pilihan lagi, iaitu bertindak tegas daripada sekarang sebelum menjadi “nanah” yang boleh merosakkan & melumpuhkan ekonomi negara apabila hutang rakyat Malaysia semakin tidak terkawal.
Berita Semasa dimaklumkan pelaksanaan mengetatkan hutang pinjaman kereta akan dihadkan maksimum 7 tahun sahaja berbanding 9 tahun yang digunapakai sekarang ini. Dijangka hutang pinjaman kereta akan mula diperketatkan bermula seawal minggu hadapan iaitu bulan Ogos hadapan.
Yang menjadi kerisauan Berita Semasa jika mekanisme seperti ini dilaksanakan, pemberi pinjaman berlesan akan menjadi tumpuan utama selepas ini yang boleh mengakibatkan masalah akar umbi tidak dapat diselesaikan secara tuntas. Kalangan anak muda yang “terdesak untuk membeli kereta” akan mencari jalan alternatif lain, tanpa memikirkan akibat yang bakal ditanggung mereka kelak.
Apa kata anda dengan pelaksanaan terbaru Bank Negara tidak lama lagi ini, dan apa agaknya respon pengeluar kereta  yang pernah panas punggung (SEPERTI DI SINI) kelak apabila pinjaman kereta semakin diperketatkan?
Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular