Wednesday, July 31, 2013

Exco Kedah Dah Mula Cakap Merapu - Dari Blogger UMNO

"Kerajaan negeri akan memberi penekanan kepada pembangunan ilmu pengetahuan, kemahiran dan modal intelektual dalam usaha melahirkan insan berkualiti di kawasan luar bandar.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar dan Pembasmian Kemiskinan negeri, Datuk Mohd. Tajuddin Abdullah berkata, ini termasuk ilmu sains, teknologi, keusahawanan, pembudayaan sikap progresif dan nilai etika serta moral tinggi.

Kata beliau, salah satu faktor yang menyebabkan kemiskinan luar bandar bukan hanya disebabkan kemiskinan fizikal semata-mata tetapi kerana kemiskinan minda.

"Kemiskinan minda dan sikap inilah yang menjurus kepada kemiskinan fizikal kerana insan tidak berupaya untuk berfikir mencari jalan keluar memajukan diri mereka," katanya.

Beliau berucap demikian dalam majlis penyampaian Anugerah Desa Cemerlang Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) peringkat negeri di Masjid Al-Falah, Jeneri di sini semalam. (Utusan)

Jika dihubung kait kenyataan ini dengan tindakan yang telah diambil ke atas Kolej Universiti Insaniah(KUIN) ianya ternyata bercanggah sama sekali dengan dasar dan tindakan Kerajaan Mukhriz.

KUIN di Kuala Ketil ditutup dan di bawa balik ke Alor Setar atas cadangan Exco Pendidikan dan dinasihat oleh Pentadbir Negeri (yang bukan tokoh akademik) kini telah menjadi kecil.

Semua nya atas alasan politik konon perbelanjaan besar untuk menghidupkan KUIN. Sepatutnya KUIN dinaik taraf ke universiti penuh dengan bantuan Kerajaan Persekutuan.

Tulis seorang aktivis media sosial: “Jika Kerajaan Najib boleh menyalurkan bantuan kepada sekolah-sekolah venerkular Cina mengapa tidak disalurkan kepada KUIN?”.

Tindakan menutup kampus Kuala Ketil adalah tindakan pak pandir. KUIN sepatutnya menjadi katalis pembangunan ekonomi penduduk-penduduk di Kuala Ketil (mana wakil rakyat Kuala Ketil?) selain menjadi kawasan ilmu seperti Universiti Al Azhar di Mesir.

Apa yang Kerajaan Mukhriz harus lakukan ialah ‘process turnaround’ bagi menjadikan KUIN menguntungkan bukannya 'process trimming'. Kalau mahu seribu daya kalau tak mahu seribu dalih.

Mengapa universiti-universiti swasta yang diuruskan oleh tauke-tauke Cina seperti Universiti Lim Kok Wing, Taylor’s Universiti, Sunway Universiti dll boleh menguntungkan?

Malah FELDA mengeluarkan biasisiwa dengan menghantar ribuan anak-anak FELDA belajar di Universiti Lim Kok Wing yang mengamalkan pendekatan bebas sosial tanpa had konon untuk buka otak anak-anak FELDA. FELDA support siapa? dan siapa untung?.

KUIN boleh menguntungkan kalau ada iltizam ikhlas dari semua pihak yang tidak main politik termasuk pentadbir Kerajaan Negeri. - mummyrokiah.blogspot.com

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular