Friday, August 2, 2013

Ringgit Lemah Kerana Hampir 50 Peratus Hutang Negara Milik Asing

Wall Street Journal (WSJ) telah melaporkan prospek ringgit Malaysia kelihatan lemah selepas mata wang negara itu jatuh ke tahap serendah tiga tahun berbanding dengan mata wang AS dan kemerosotan 15 tahun berbanding dolar Singapura

WSJ berkata, ringgit Malaysia telah merosot berbanding latar belakang angka eksport yang lemah dan kebimbangan timbul bahawa Amerika Syarikat mungkin menghentikan dasar pelonggaran kuantitatif, yang boleh meletakkan Malaysia pada risiko aliran keluar.

WSJ memetik Bankk of America-Merrill Lynch sebagai berkata, Malaysia kini lemah kerana sebahagian besar hutang kerajaan adalah milik asing, hampir kepada 49.5 peratus pada Mei.

Menurut laporan akhbar kewangan antarabangsa, ekonomi Malaysia berkembang pada kadar perlahan dalam tempoh tiga tahun pada suku pertama, manakala penurunan eksport telah manambahburukkan imbangan perdagangan dan pemilikan warga asing yang tinggi terhadap hutang kerajaan Malaysia.

ringgirt lemah2Selepas melepasi jangkaan dengan kadar pertumbuhan yang memberangsangkan sebanyak 5.6 peratus pada tahun 2012, ekonomi Malaysia hanya berkembang sebanyak 4.7 peratus pada suku pertama tahun ini.

Pertumbuhan yang paling lembap di Malaysia pada suku pertama tahun ini juga telah didahului oleh kadar pertumbuhan sebanyak 6.4 peratus pada suku keempat 2012, pertumbuhan tertinggi sejak suku kedua 2010.

WSJ berkata Bank Dunia minggu lalu mengurangkan ramalan awal tahun lepas untuk kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia daripada 5.6 peratus kepada 5.1 peratus.

Bank Dunia melaporkan Malaysia boleh berada dalam bahaya apabila mengalami defisit akaun semasa kali pertama setelah bertahun negara menghadapi krisis ekonomi pada tahun 1997.

Agensi penarafan Fitch Ratings telah diturunkan minggu ini berlainan kredit penarafan Malaysia kepada negatif daripada stabil, tetapi Standard dua agensi-agensi lain dan Poor dan Moody telah disimpan penarafan stabil.

“Prospek untuk reformasi belanjawan dan penyatuan fiskal untuk menangani kelemahan dalam kewangan awam telah bertambah buruk sejak menunjukkan lemah kerajaan dalam Mei 2013 pilihan raya umum,” Fitch dipetik berkata oleh berita Reuters hari ini, dengan agensi itu juga memetik kewangan awam Malaysia sebagai negara Kedudukan kelemahan utama.

WSJ turut melaporkan, pemerhati industri sebagai berkata bahawa kemungkinan kerajaan Malaysia akan memohon pembayiaan bank ekoran mata wang yang lemah untuk menggalakkan eksport, yang akan menyebabkan negara ketinggalan dalam pertumbuhan ekonomi.

Semalam, ringgit Malaysia turun ke 3,2365 berbanding dolar AS, yang paling rendah sejak 1 Julai, 2010. Reuters juga melaporkan ringgit sebagai perdagangan di 2,5520 berbanding dolar Singapura, angka yang tidak dilihat sejak Julai 1998. buletinonline

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular