Friday, August 2, 2013

Noh Omar kena lagi..

Berpada-Padalah Dan Jangan Jadi Gila Kerana Akta Hasutan...
Kenyataan Pengerusi UMNO Selangor, Noh Omar yang mahu seorang ibu yang memulakan kehangatan isu murid makan di bilik persalinan di SK Sri Pristana dengan memuatkan gambar berkenaan di laman sosial Facebook, disiasat dibawah Akta Hasutan memang dianggap keterlaluan dan seperti memercikkan minyak petrol keatas api yang sedang terbakar.


Sebagai pemimpin, meskipun baru digugurkan sebagai menteri dan dinaikkan pula sebagai Pengerusi UMNO Selangor, beliau tidak seharusnya berlebih-lebihan dan menunjuk-nunjuk sebagai seorang pembela.

Tindakan beliau bukan saja menimbulkan keresahan kepada kepada rakyat, bahkan Presiden MCA Chua Soi Lek pun tidak dapat menahan dirinya daripada memberi komen sehingga mengatakan "Noh Omar sudah gila".

Memang ada gilanya dengan kenyataan Noh Omar itu. Jika pun ibu berkenanaan ingin disiasat, ia hanya perlu disiasat dibawah undang-undang lain, bukannya Akta Hasutan. Ini kerana beliau hanya tidak menggunakan saluran yang betul dalam meluahkan rasa tidak puas hatinya tetapi beliau tidak pernah sesekali mengaitkan isu makan di bilik persalinan itu dengan isu perkauman.

Tidaklah perlu juga, sebagaimana yang dilaporkan di media-media bahawa Noh Omar ingin menulis surat kepada pihak polis supaya tindakan segera diambil terhadap ibu berkenaan. Sekali lagi, beliau dilihat seperti ingin menunjuk-nunjuk semangat Kemelayuannya kepada umum.

Yang menjadikannya isu perkauman ialah beberapa blog dan pengendali laman sosial lain. Harus juga dicari apakah punca masalah kepada terjadinya insiden makan di bilik persalinan itu. Apakah ia sengaja dilakukan, ruang kantin yang sempit, sekolah kekurangan peruntukan atau sebagainya. Itulah yang sepatutnya diambil perhatian dengan bijaksana oleh Noh Omar dan kemudian mengemukakan cara penyelesaiannya, bukannya mencadangkan Akta Hasutan digunakan sambil menunjukkan wajah garangnya kepada umum.

Dalam konteks Selangor pula, Noh Omar sebenarnya mempunyai peranan untuk menambah-kukuhkan lagi UMNO di negeri itu sambil berusaha membawa BN kembali berkuasa setelah kehilangan kuasa sejak 2008 lalu. Untuk menawan kembali Selangor dan menjadikan BN diterima oleh rakyat, tidak cukup dengan sekadar menjaga satu kaum saja.

Keutamaan boleh diberikan kepada Melayu tetapi kaum-kaum lain tidak seharusnya diabaikan kerana dengan mengenepikan faktor itu hanya menjadikan impian menawan kembali negeri Selangor kekal sebagai angan-angan sahaja. Tambahan pula menunjuk-nunjuk wajah garang dan bengis, sama-sekali tidak menambahkan undi.

Noh Omar seharusnya juga sedar, tanggungjawab pemimpin ialah mententeramkan keadaan jika timbul isu-isu perkauman dan agama supaya kehidupan masyarakat kekal harmoni, bukannya mencurah minyak atau menambah-marakkan lagi api yang sedang terbakar.

Kadang-kadang terfikir juga, mentaliti sebegini pun boleh jadi pemimpin!

Dalam masa yang sama, kalau ibu berkenaan dituduh memainkan isu perkauman dan menimbulkan ketidaktenteramab, bukankah Noh Omar juga boleh dituduh memainkan isu dengan maksud yang sama? Tindakan atau kenyataan Noh Omar bahkan meberi kesan yang mendalam lagi. Sebagai pemimpin, berbanding ibu berkenaan yang sama seorang suri rumah, dosa pemimpin membakar semangat perkauman dan menimbulkan ketidakharmonian tentulah jauh lebih besar lagi.

Seharusnya dalam masyarakat berbilang kaum dan sering timbul isu-isu kecil yang kemudian diheret menjadi sentimen perkauman, peranan seorang pemimpin haruslah lebih rasional dan menyejukkan keadaan, bukannya menjadikannya bertambah panas.

Dalam pelbagai isu yang menjurus kepada perkauman sebelum ini, jika ada rakyat yang didapati melakukan kesalahan ke arah itu, tindakan memang seharusnya diambil. Ia seharusnya menjadi pengajaran kepada semua pihak supaya tidak melakukan perkara yang sama di lain ketika.

Tindakan pasangan Alvin dan Vivian misalnya, memang tidak boleh diterima dan mereka wajar diambil tindakan. Beberapa tindakan menghina kaum dan agama sepertimana yang sudah diambil tindakan sebelum ini oleh pihak berkuasa juga, seharusnya menjadi pengajaran kepada semua pihak.

Tetapi dalam banyak keadaan terlihat bahawa para pemimpin juga turut dilihat membakar sentimen perkauman dan agama ini. Ada pemimpin yang mahu membakar kitab Injil, menghina agama lain dan sebagainya lagi.

Jika isu-isu sebegini tidak diambil tindakan terlebih dahulu, namun dalam masa yang sama pemimpin lebih ghairah mahu Akta Hasutan digunakan dalam kes-kes yang lebih kecil, walaupun Chua Soi Lek pun ada gilanya yang lain, memang ada kebenarannya bila beliau melabelkan Noh Omar "sudah gila".

Sebenarnya, isu-isu perkauman dan agama yang timbul sekarang ini hanyalah isu kecil dan masih boleh ditangani jika semua pemimpin bertindak dengan akal fikiran yang waras, menyeluruh serta tidak dipengaruhi sentimen yang sempit. Namun tidak mustahil ia akan terus menjadi besar dan marak serta memusnahkan keharmonian yang sudah terjalin selama ini sekiranya kita mempunyai lebih ramai pemimpin yang "gila" berbanding yang betul-betul waras.(SH 01/08/2013)

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular