Tuesday, July 23, 2013

Syukur Malaysia Aman, Tidak Ada Peperangan!

Polis rampas 5 senjata api
Kota Bharu: Polis Kelantan berjaya merampas lima pucuk senjata api, termasuk pistol dan rifel M16 dalam usaha membanteras jenayah kekerasan menggunakan senjata berbahaya itu sejak Januari lalu.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, berkata kejayaan itu adalah satu pencapaian membanggakan sekali gus membuktikan pihak polis sentiasa komited menjalankan tugas mencegah jenayah.

Tahan tiga suspek
“Tahun ini kita rampas lima senjata api, enam pada tahun lalu manakala sembilan pada 2011,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Kelantan di sini, semalam.

Dalam kejadian terbaru, Jalaluddin berkata, pihaknya berjaya merampas tiga pucuk pistol dalam serbuan di Kampung Bunut Susu, Pasir Mas, kelmarin.

Katanya, dalam serbuan jam tiga pagi itu pihak polis menahan tiga suspek berusia antara 15 dan 29 tahun di sebuah rumah tidak bernombor sebelum menemui senjata api terbabit, sejumlah pil khayal dan alat renjatan elektrik.

Jalaluddin berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan terperinci bagi mengenalpasti anggota kumpulan berkenaan dan maklumat lain yang diharapkan dapat menyelesaikan beberapa kes tembakan yang berlaku baru-baru ini.

Lelaki terbunuh Geng O4, 08 gaduh G Surintheran
Georgetown: Seorang remaja lelaki maut, manakala rakannya cedera parah selepas diserang sekumpulan lelaki bersenjatakan parang dan pistol di tepi jalan Lebuh Rambai 16, Air Hitam di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 6 petang itu, mangsa, G Surintheran, 24, kehilangan banyak darah akibat kesan tetakan hampir di seluruh badan termasuk kepala, manakala rakannya yang juga berusia 24 tahun cedera di leher.

Jurucakap polis berkata, kejadian berlaku apabila dua kumpulan kongsi gelap, Geng 08 dan 04 membabitkan kira-kira 20 orang yang menunggang motosikal bertembung di tempat kejadian sebelum berlaku pergaduhan.

“Surintheran mengalami kecederaan di tangan, bahu, badan dan kepala, manakala rakannya parah di leher. Polis juga menahan seorang rakan mangsa yang terbabit dalam pergaduhan terbabit.

Kehilangan banyak darah
“Kedua-dua mangsa dikejarkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan kecemasan, bagaimanapun Surintheran disahkan meninggal dunia akibat kehilangan darah yang banyak sebaik tiba di Unit Kecemasan,” katanya.

Beliau berkata, sebilah parang dan dua kelongsong peluru 9mm ditemui di lokasi kejadian itu.
“Siasatan lanjut ke atas kedua-dua mangsa, Jabatan Forensik tidak menemui sebarang kecederaan akibat tembakan dan soal siasat ke atas rakan mangsa yang terselamat memperoleh beberapa maklumat dan identiti beberapa individu lain yang terbabit," katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner, Mazlan Kesah, berkata siasatan awal tidak menolak punca pergaduhan kerana perebutan kawasan membabitkan kedua-dua geng, selain belas dendam.

“Kita percaya salah seorang suspek melepaskan lima das tembakan tetapi tersasar sebelum bertindak menyerang satu sama lain menggunakan parang.

"Pasukan khas giat memburu semua suspek selepas identiti mereka dikenal pasti dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya.

Mati dalam semak
Taiping: Seorang remaja lelaki ditemui mati dipercayai dibunuh dengan kesan luka di beberapa anggota badan sebelum mayatnya dicampak ke kawasan semak di belakang bangunan baru di Taman Mewah, Kamunting, dekat sini, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 7.50 pagi itu, mangsa dikenali sebagai M Nathaniel, 14, dari Taman Palma 2B, Kamunting ditemui terbaring dengan kesan darah pada baju oleh sekumpulan kanak-kanak yang bermain di kawasan berkenaan.
Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner, Yusuf Mohd Diah, berkata siasatan awal mendapati mangsa yang juga pelajar tingkatan dua di sebuah sekolah menengah di sini, mengalami kesan luka di badan termasuk leher.

"Polis mengesyaki mangsa dipukul dan dicederakan menggunakan senjata tajam sebelum mayatnya dibuang ke kawasan kejadian.

“Mayat mangsa kemudian dibawa ke Hospital Taiping untuk bedah siasat,” katanya.


* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan Demo LoNie

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular