Friday, August 2, 2013

Najib lebih koman dari Khir Toyo kah kah kah

Najib gagal di Selangor
Patutkah Najib melepaskan pimpinan Umno Selangor dengan menyerahkannya kepada Dato Noh Omar?

Sepatutnya dia tidak ambil Pengerusi Perhubungan Umno Selangor itu empat tahun lalu. Serahkan saja ia kepada penduduk Selangor sendiri.

Tetapi justeru dia berjaya merampas kuasa di Perak setelah menjadi Pengerusi Umno Perak sekejap, maka dia hendak jadikan Selangor macam Perak juga. Lalu dia lepaskan pimpinan Umno Perak, ambil alih Umno Selangor.

Dia tidak dapat apa-apa di Selangor. Tiada ADUN yang dapat dilarikan atau dibeli. Cuma dia dapat peningkan seorang ADUN PAS dan sebelum apa-apa berlaku PAS tak akui lagi dia suku sakat PAS. Pelaburan suku sakat Umno rugi saja.

Dia silap matakan penggantian SUK Selangor dan mana-mana pegawai PTD yang beri khidmat baik di Selangor ditariknya balik ke pusat serta merta dan lain-lain tetapi tetap Selangor tidak dapat dikucar kacirkan.

Setelah kerajaan Pakatan Rakyat Selagor tidak dapat dikuditat, dia tunggu PRU yang ditangguh jadi seperti buah gugur sendiri. Dan PRU itu telah memalukannya. Dia tidak dapat kembalikan Selangor ke pangkuan BN, malah tak dapat pertahankan prestasi PRU 2008. Prestasi Umno dan BN Selangor di tangannya lebih buruk dari yang dicapai oleh Khir Toyo dulu.

Kalau orang kata Dr Khir Toyo seorang yang gagal sebagai pemimpin Umno Selangor, maka Najib lebih koman dari Khir Toyo. Najib datang menggantikan Dr Khir kerana dia lemah. Akhirnya dia pun sama lemah malah seolah-olah lebih lemah dari Khir.

Sekarang dia malu kepada Umno dan BN Selangor dan dia juga malu kepada rakyat Selangor dan dia tidak dapat tunjukkan kehabatannya kepada Istana Selangor.

Maka dipulangkannya semua Umno itu kepada orang Selangor sendiri. Ia bukan haknya. Hak itu ialah hak orang Umno Selangor sendiri. Dia gatal sangat merampas hak Umno Selangor itu, maka tidak terganggung lagi malunya.

Semasa dia mengambil Selangor, mungkin dia terasa tiada orang Selangor yang boleh menggantikan Khir Toyo. Mungkin dia terasa Noh belum mampu menggantikannya orang itu. Maka dia latih Noh menjadi pembantunya supaya kemudian boleh menggantikan Khir Toyo.

Mungkin hingga saat terakhir keupayaan Noh seperti tidak meyakinkannya. Kiranya Noh itu layak tentu dia tidak digugurkan dari kabinet. Mungkin Noh gagal sebagai menteri industeri berasas tani. Tak bolehkah dia diletakkan di mana-mana dalam Jabatan Perdana Menteri? Jika Shahidan Kassim dan beberapa orang Sarawak yang terkenal dijadikan menteri di Jabatan Perdana Menteri, apakah Noh lebih koman dari mereka?

Seekor pun tidak ada orang Umno Selangor dalam kabinet. Noh antara beberapa orang Umno yang menang dan orang lama pula. Sudahlah Umno tidak dapat apa-apa di Selangor kerana ia kalah. Dalam kebinet pun seolah-olah Umno Selangor kalah juga.

Jika Noh hebat, tidaklah digugurkan dari kabinet. Tetapi seperti tiada orang lain yang layak menggantikan Khir Toyo sebagai ketua Umno Selangor, maka diambilnya Noh. Noh bukan saja jadi ganti Khir Toyo tetapi dia juga dilihat sebagai ganti Najib yang tiada berdaya saing di Selangor.

Najib dilihat di Selangor sebagai orang yang kalah pada Azmin Ali dan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Dari satu segi dia patut lepaskan Selangor kerana dia gagal dan kerana bukan haknya. Ia hak orang Selangor sendiri. Tetapi dari segi lain dia tidak tinggalkan ia kepada Noh yang dibuangnya dari kabinet. Sepatutnya sekali kalah tidak semestinya kalah lagi kemudian. Kerana tidak yang jelas untuk memimpin Selangor, Najib patut bersabar, pegang sepenggal lagi, mungkin ia dapat kejayaan lebih baik.

Sekarang ditinggalkannya Umno Selangor yang hancur itu kepada Noh. Orang pun tidak tahu dia boleh buat lebih baik dari Najib dan Khir Toyo? - Subky Latif

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular