Sunday, July 28, 2013

SPR semarakkan perbuatan membeli undi dalam pilihan raya

SPR semarak beli undi dengan justifikasi elaun perjalanan
Pendirian Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bahawa pemberian "elaun perjalanan" kepada pengundi sewaktu pilihan raya kecil Kuala Besut baru-baru ini adalah tidak salah, hanya akan menyemarakkan perbuatan membeli undi dalam pilihan raya akan datang, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.


Beliau mendakwa SPR enggan mengambil tanggungjawab untuk menguatkuasakan undang-undang pilihan raya dan sebaliknya menjustifikasikan pembayaran elaun perjalanan sebagai tidak salah.

Pada masa depan, katanya, orang akan memberi lebih banyak wang dalam pilihan raya atas nama 'elaun perjalanan, dan akhirnya, proses demokrasi di negara itu akan terjejas.

Semalam, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata membayar elaun perjalanan kepada pengundi bukan satu kesalahan, selagi mereka tidak meminta penerimannya mengundi sesiapa.

Mahfuz berkata sepatutnya, SPR tidak membenarkan politik wang dengan berselindung di sebalik apa-apa jua alasan dalam pilihan raya.

Ditanya mengenai tindakan Pemuda PAS memberi petrol percuma kepada penunggang motosikal di Kuala Besut pada hari mengundi, Mahfuz mempertahankan tindakan itu.

"Saya tidak berada di sana dan tidak secara peribadi melihatnya pada hari mengundi, tetapi dari apa yang saya faham, Pemuda PAS memberi petrol percuma kepada semua orang, bukan sahaja kepada pengundi.

"Petrol itu diberikan kerana ada orang yang memerlukannya untuk kembali bekerja dan ada juga orang dari luar Kuala Besut yang menerima petrol," kata Mahfuz.

PAS calon Azlan Yusof, yang mendapat 5,696 undi, tewas di tangan calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman, yang memperolehi 8,288 undi untuk menang dengan majoriti 2,592 undi.- mk

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular