Saturday, July 27, 2013

Yang ini bukan Hasutan bukan juga perkauman..

Dr M: Kaum Cina mahu berkongsi atau rebut kuasa?
Ia kini telah menjadi "dilema Cina", kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang bertanya sama ada Cina Malaysia mahu berkongsi kuasa politik dengan kaum lain atau mahu merebutnya sama sekali.

"Selama lebih setengah abad kemerdekaan, orang Cina telah berkongsi kekayaan dan kuasa dengan orang Melayu," katanya sambil menambah bahawa idea ke arah menjadikan Malaysia seperti Singapura nampaknya seolah-olah begitu memikat dan Pulau Pinang telah menunjukkan jalannya.

"Dilema bagi orang Cina adalah sama ada untuk merebut kuasa politik sambil mendominasi kuasa ekonomi atau berpegang kepada prinsip perkongsian, yang telah menjadikan negara ini seperti hari ini.

"Inilah dilema kaum Cina," kata Dr Mahathir satu kolum dalam akhbar New Straits Times hari ini.

Beliau berkata, kaum Cina yang terpikat dengan aspirasi DAP untuk membuat menjadi Malaysia seperti Singapura dengan orang Cina memegang tampuk kuasa ekonomi dan politik, telah melemahkan dengan ketara MCA, rakan kaum Cina dalam parti pemerintah, dan membuat perkongsian kuasa tidak dapat dipertahankan.

Dr Mahathir yang menulis buku The Malay Dilemma berpendapat, dengan kelemahan itu, idea untuk berkongsi dengan orang Melayu kuasa politik dan ekonomi telah menjadi sukar.

Beliau mendakwa bahawa masyarakat Cina sudahpun menguasai ekonomi, daripada pelbagai kepentingan perniagaan kepada kolej dan universiti mereka sendiri.

"Apa pun, 'kongsi' kerajaan telah memberi manfaat yang amat besar kepada Malaysia. Ia telah membawa keamanan dan kestabilan, tanpanya, pertumbuhan dan pembangunan ekonomi tidak akan mungkin berlaku.

"Ia tidak masuk akal untuk mana-mana kaum, Cina atau Melayu, untuk mengambil segala-galanya untuk diri mereka sendiri, untuk menguasai ekonomi serta politik Malaysia," katanya.

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular