Friday, August 16, 2013

Adakah MAS akan dijual kepada Syed Mokhtar?

KUALA LUMPUR: PAS menuntut penjelasan adakah cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala supaya kerajaan menjual syarikat Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) ada kaitan dengan tawaran Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary mengambilalih 69.3 peratus saham Khazanah Nasional Bhd dalam syarikat penerbangan nasional itu.

Persoalan itu dibangkitkan oleh Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang merasakan tindakan itu mencurigakan ketika akhbar The Edge melaporkan MAS akan membuat keuntungan dalam separuh kedua 2013 dan menjana aliran tunai yang positif.

"Adakah saranan Idris itu merupakan muqaddimah kepada perlaksanaan rancangan hendak menjual MAS kepada Syed Mokhtar?

"Adakah para pemimpin dan bekas pemimpin Umno berada di belakang saranan Idris itu?" soalnya.

Apa yang sangat membimbangkan, katanya, ialah apabila laporan juga menyatakan, Syed Mokhtar membuat tawaran untuk mengambil alih pegangan dalam MAS dengan syarat kerajaan menjamin subsidi minyak atau bahan bakar selama 60 tahun.

Bagi Mahfuz, kerajaan sepatutnya memberi dorongan dan merancang apakah bantuan yang boleh diberikan ketika MAS dilaporkan mencapai rekod jumlah penumpang setinggi 84.3 peratus dalam bulan Jun, mengatasi jumlah 81.4 peratus dalam bulan Disember tahun lalu, di mana Disember biasanya adalah musim cuti.

"Malah akhbar tersebut melaporkan kejayaan MAS itu berjaya mengatasi SIA (Singapore Airlines) yang dianggap pemimpin industri penerbangan di rantau ini," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz menyifatkan pencapaian itu menunjukkan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya dan kakitangan bawahannya dalam MAS melaksanakan tugas mereka dengan baik.

"Pencapaian beliau dalam mengemudikan MAS adalah setaraf dengan yang diiktiraf sebagai terbaik di peringkat antarabangsa," katanya.

Menurut laporan The Edge, dalam suku kedua 2013 di mana secara tradisinya faktor muatan (load factor) adalah rendah, Ahmad Jauhari dan kakitangan di bawahnya berjaya meningkatkannya kepada yang tertinggi dalam sejarah MAS, iaitu 80.4 peratus.

Lebih mengkagumkan, lapor akhbar itu, MAS berjaya mencapai prestasi sedemikian di dalam sektor antarabangsa dan domestik.

"Malah, jika akhbar melaporkan Maybank IB Research menjangkakan MAS boleh membuat untung dan menjana aliran tunai yang positif, ia jelas menunjukkan bahawa kegigihan Ahmad Jauhari dan kakitangannya berjaya meletakan MAS dalam posisi membuat untung daripada keadaan rugi.

"Dengan perkembangan sebaik itu, mengapa Idris menyarankan supaya kerajaan keluar dari industri penerbangan dengan menjual MAS?" Mahfuz terus mempersoalkan.

Bagi beliau, kita sepatutnya menyokong Ahmad Jauhari dan warga MAS yang sedang gigih berusaha untuk mengembalikan kegemilangan MAS sebagai salah satu syarikat penerbangan yang diiktiraf di peringkat dunia.

"Saya berharap Idris segera memahami bahawa Malaysia tidak perlukan amalan pengurusan 'slash and burn' yang dihebohkan menjadi amalan ketika beliau memimpin MAS dahulu," kata Mahfuz. - Harakah


Lebih baik Najib jual Idris Jala daripada jual MAS...
Kalau MAS merupakan satu entiti yang merugikan, kenapa ada pula syarikat yang nak belinya? Dan pembeli MAS ini pula dengar cerita adalah orang kesayangan Najib yang kini sudah memilikki harta2 berikut...

MAS merupakan lubuk emas kepada beberapa pemimpin kerajaan melalui kontrek2 yang luarbiasa.

Menurut khabar2 angin, banyak faktor yang menyumbangkan kepada kerugian MAS yang berterusan.

Antara faktor2 itu berkait rapat dengan transaksi meragukan yang melibatkan orang2 politik dalam gomen 1Malaysia.

Menteri yang bercakap ni, bercakap mewakili kerajaan atau pendapat peribadinya?

Bagi aku, lebih baik jual Menteri itu untuk selamatkan MAS...t/sekole


Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular