Monday, August 12, 2013

Perjanjian TPPA bakal rampas RM27 juta wang rakyat: @Anwaribrahim

Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) bakal mengaut wang rakyat berjumlah kira-kira RM27 bilion menerusi cukai pendapatan.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata, Pakatan Rakyat sudah melahirkan kebimbangan berhubung hal itu sejak isu berkenaan dibincang

“Melihat kepada cara kaedah rundingan dan kerahsiaan yang dibuat, terpapar beberapa perkara yang akan memberi kesan negatif terhadap bidang perubatan, pertanian dan perkhidmatan

“Maka, kita pada dasarnya menolak rundingan diteruskan sebelum isu pokok diperjelas. Kerajaan BN pula berdolak dalik dengan memberi gambaran positif pada awalnya dan biarpun kini mula negatif.

“Akan tetapi rundingan itu tetap juga diteruskan,” katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR, hari ini.

TPPA adalah rundingan perjanjian dicadangkan FTA yang berlangsung antara 12 negara rantau Asia Pasifik, Australia, Brunei, Kanada, Chile, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Filipina, Amerika Syarikat, Vietnam dan Jepun ada gabungan keluaran dalam negara kasar (KDNK) melebihi AS$33 trilion akhir tahun lalu.

Pada masa ini, Amerika Syarikat (AS) mempunyai FTA dengan enam negara iaitu Australia, Kanada, Chile, Mexico, Peru dan Singapura.

Pada sidang media itu, Anwar percaya AS adalah perunding utama di belakang kebanyakan cadangan dilakukan melalui TPPA.

“Dengan semua 29 bab dalam rundingan dengan 10 daripadanya menjadi keutamaan FTA, kita melihat usaha AS untuk mengenakan tekanan ekonomi menerusi pasaran bebas, pembatalan kawal selia di kalangan negara kecil.

“Kesan negatif terhadap ekonomi tempatan tentu memberi impak dalam kehidupan rakyat apabila nilai mata wang negara akan jatuh di pasaran,” katanya.

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular