Friday, July 15, 2011

Orang Umno yang lebih tahu jahat dan bongoknya parti depa

Oleh Penarik Beca
Sebelum saya cerita bab bongok Umno, saya nak sentuh sikit tulisan Raja Petra Kamarudin bertajuk "Now do you understand the meaning of The Third Force?" Antara lain, dia tulis:
We hope, now, the meaning of The Third Force becomes clearer. And the newly crowned leader of this Third Force is Ambiga Sreenevasan. She may be a reluctant leader. Maybe she did not plan to emerge as its leader. However, like it or not, she is now the leader of Malaysia’s Third Force.
Terkejut saya membaca dakwaan itu. Terasa poyo sangat. Poyo sangat-sangat.

Saya pun tak ada parti. Memang saya berkawan dengan ramai pemimpin parti politik, tetapi saya bukan penyokong mana-mana parti politik. Dah berkawan, natural la kalau kita ada rasa kasih kepada kawan-kawan kita. Bongok dan bongkak sangat la kalau dakwa tak rasa apa-apa.

Ya, oleh kerana saya tak ada parti, mungkin boleh anggap saya ni puak third force - rakyat yang benci habis Umno dan siang malam memohon Allah s.w.t. melaknati taghut tetapi tak ada keinginan menganggotai mana-mana parti.
Tak ada langsung.

Tak sertai parti pembangkang tak bermakna tidak benci Umno. Saya bukan takat benci, malah istiqamah memohon Allah melaknati taghut. Pada masa yang sama, tak join sana dan tak join sini bukanlah satu lesen untuk nak perasan pulak macam bagus sangat - third force la, apa bagai la.

Bertambah kelakarlah tiba-tiba didakwa "And the newly crowned leader of this Third Force is Ambiga Sreenevasan". Mudah-mudahan tidak ada siapa-siapa yang laluk satu hari nanti dan tulis "And the newly crowned leader of this Third Force is bakaq a.k.a. ~penarik beca". Tentu berjuta-juta yang tergelak terberak-berak pada masa itu!

Saya tak tau la kalau MCLM menabalkan Ambiga sebagai leader. MCLM tu third force la kot? Tak tau berapa cangok saja yang menganggotai kumpulan yang nama dia pun orang kampung dan pekan tak tau apa menatangnya benda tu? Civil liberty? Macam spaghetti ka civil liberty tu? MCLM tu kompeni direct selling MLM ka?

Asalkan syok, mahkotakan dan tabal la siapa pun.

Tetapi kepada saya dan kepada ramai orang yang saya jumpa dan bersembang, Bersih tu macam flag of convenience ja. Macam kapal nak bawak barang merentasi pelbagai tempat, pakai la bendera mana-mana negara pun nak memudahkan perjalanan. Nak memudahkan perjalanan ja. Setakat tu ja.

Kepada saya, bukan setakat Bersih, parti-parti politik pun sama. Macam flag of convenience jugak. Tidak pernah terlintas di hati saya nak menabalkan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Datuk Seri Abdul Hadi Awang atau mana-mana pemimpin politik negara ini sebagai pemimpin saya (Alahai poyonya bunyi dia. Eeeee!) Jauh lagi la Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Lim Kit Siang.

Orang macam Datuk Seri Najib Tun Razak tak payah cakap la. Rasa sial sangat-sangat kalau terpandang muka dia atau terdengar suara dia. Kalau muka dia tiba-tiba duduk tak duduk terkeluar dalam iklan (berita memang kami tak buka TV), tak payah aku, anak-anak aku sendiri akan cepat-cepat berlari ke arah TV, sama ada ubah channel atau tutup TV. Hanya kalau bukan di rumah kami, misalnya ketika berada di rumah mertua, terpaksa la menekan-nekan emosi menahan sabar bila keluar muka kepala Umno tu dalam TV. Terpaksa la lari pergi ke lain. Dulu boleh jugak keluar hisap rokok. La ni, lepas serangan jantung dah tak hisap dah. Bukan sebab insaf, tetapi takut sakit lagi.

Sana sini dah aku melalut ni! Ok, kesimpulannya, saya hormat hak demokrasi siapa pun nak tabalkan siapa pun sebagai leader. Tapi, janganlah poyo sangat. Tapi tak pa lah. Suka hati hang la asal syok. Saya tak la kata syok sendiri.

Bab betapa bongok dan jahatnya Umno dan para pemimpin parti itu, tak payahlah saya tulis hari ni. Orang Umno lagi pandai tulis. Bagi anda yang selesa membaca Bahasa Inggeris, baca "Untamable Bersih- part 2, understanding it" oleh Datuk Mohd Ariff Sabri Haji Abdul Aziz. Tentulah orang Umno sendiri yang lebih tahu betapa bongok dan jahatnya parti itu.

Yang saya nak tulis sikit ja ialah dakwaan puak Umno seperti yang dicerita oleh Ariff - Bersih is a strategy by non-Malays and foreign agents to destroy the Malay government. Saya dah tulis banyak kali. Tapi dari pengalaman saya bersembang di kedai kopi, ramai yang tak sedap jawapan depa bila jawab bab ni.

Lain kali, bila Umno poyo sangat fasal kuasa Melayu kononnya, cakap kat depa, "Siapa yang potong dan kudungkan kuasa legislatif Melayu dengan persempadanan semula kawasan pilihan raya 2003? Ingat SPR berani pandai-pandai kalau Umno tak bagi dan restui? Kuasa legislatif Melayu dikudungkan dengan jahat dan kejamnya dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya 2003 itu.

"Siapa yang letak calon-calon MCA, MIC dan Gerakan di kawasan-kawasan majoriti Melayu seperti kawasan Parlimen Gerik yang kira-kira 70 peratus pengundi Melayu? Ingat parti-parti tu ada telor nak bertanding di kawasan-kawasan majoriti Melayu dan membunuh kuasa legislatif Melayu kalau Umno tak sediakan permaidanai merah untuk mereka bertanding di kawasan-kawasan majoriti Melayu itu? Melayu konon! Hari-hari bunuh kuasa legislatif Melayu dan khianati Melayu, nak cakap fasal Melayu!

"MCA yang hanya berani berlagak di kawasan majoriti Melayu dan membunuh kuasa legislatif Melayu menjerit-jerit menuduh DAP perkauman kerana parti itu hanya berani bertanding di kawasan majoriti Cina. Baguslah DAP hanya bertanding di kawasan majoriti Cina. Dia tak kacau kawasan majoriti Melayu dan bunuh kuasa legislatif Melayu macam Umno!

"Bagi tau semua orang Melayu, Umno pembunuh kuasa legislatif Melayu! Umno pembunuh kuasa legislatif Melayu! Tu tak cerita lagi fasal tanah rizab Melayu".

Walaupun saya minta anda pi baca sendiri tulisan Ariff yang ada akal tu, saya tak dapat nak menahan diri nak copy paste juga yang di bawah ni. Sedap sungguh dia tulis:

I think the mainstream media is overplaying this point. There were elaborate attempts to show Bersih as a means to restore Anwar's sagging fortunes. Hence Utusan Malaysia gave coverage about Anwar's involvement in the rally. But this was truly and actually wasn't about Anwar anymore. If he feigned his injury, wearing the familiar neck brace and looking almost dead on the hospital bed, he must have gotten a miraculous recovery for the very same night he was in his element at the PKNS stadium in Kelana Jaya.

Everyone saw he fell down while negotiating somewhere after leaving his presidential suite at KL Hilton. Tian Chua was mobilizing marchers who stampeded through police cordon and in the melee, Anwar fell down. I am almost near to saying; Anwar was actually a liability in the Bersih Rally.
http://penarikbeca.blogspot.com 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular