Thursday, June 23, 2011

Sia-sia Sahaja Siasat Taib Mahmud

http://hornbillunleashed.files.wordpress.com/2011/03/f3dec3a813da0e4f97b91a477578241c.jpgMenteri Sarawak selama 30 tahun Toyib Mahmud berkata beliau tidak ada akaun di Swiszerland. Beliau juga bersedia untuk berkerjasama dengan badan pencegah rasuah negara berkenaan. Katanya, gembar gembur kononya dia memiliki akaun di Swiszerland adalah mainan ahli politik tempat yang hendak memburukkan dia saja.

Swiszerland adalah negara yang paling selamat di dunia untuk sesiapa menyimpan wang di negara itu. Ia bukan saja selamat tetapi maklumat mengenai kewangan kita juga tidak akan bocor. Sebab itu banyak roang kaya yang mempunyai duit lebih menyimpan wang di Swiszerland.

Saya bersetuju dan saya yakin pada hakikatnya Toyib Mahmud tidak memilik apa-apa akaun di negeri berkenaan. Adalah bodoh bagi Toyip untuk membuka akaun atas namanya sendiri. Toyib kalau tidak bijak dan licit dia tidak mampu menjadi Ketua Menteri selama 30 tahun. Kerana dia bijak dan licitlah maka dia terus menjadi KM.

Baru ini dalam pilihan raya umum orang menyangkal dia dah jadi katak di pijak lori. Dia akan kalah dan hanyut. Tetapi apa yang berlaku yang jadi katak dipijak lori ialah pembangkang Pas dan PKR. Yang menang hanya DAP yang dapat undi Cina. Cina bijak dan pandai di mana-mana dia menang.

Jiwa penakluk ada kepada Cina. Kaum ini akan bersatu dalam keadaan apa saja demi kepentingan mereka. Berbeza dengan orang Melayu termasuk kaumbuptera di Sarawak hanya jadi penghisap kain pelikat yang kebasahan saja. Tahu kain pelikat... bila lama tidak basuh dan bila kena hujah air kain pelikat itu terasa lemak dan masin. Jadi orang Melayu hanya penghisap kain pelikat basah saja.

Jadi pada saya penyiasatan untuk mencari akaun Toyib itu sia-sia saja. Orang hanya boleh menuduh saja, tetapi ia tidak akan ditemui. Pertama, kerana tidak mungkin dia jadi pandir dan dungu untuk menyimpan wang atas namanya. Keduanya tidak mungkin bank negara berkenaan sedia mendedahkan maklumat para penyimpannya.

Bank di Swiszerlad bukan macam bank di negara kita yang mana maklumat kita boleh dibocorkan pada bila-bila masa. Bukan saja jumlah simpanan kita, nombor terlefon kita, nombor telefon bini kita malahan nombor pendaftaran anak kita dengan bini nombor tiga juga dicerobhi begitu saja.

Jadi orang-orang macam Toyib Mahmud itu tidak akan menyimpan wang di dalam negara ini kalaupun dia ada berbilliuon ringgit. Dia sudah tahu sejauh mana ketelusan dan amanah dan sekeruti bank di negara ini.

Sebenarnya kegiatan menyimpan wang di Swiszerland ini bukan saja berlaku ke atas orang-orang seprerti Toiyaib seperti mana dituduhkan itu. Ia berlaku juga kepada ahli politik atau korporat lain. Misalnya di mana wang komisyen pembelaina kapal selam sebanyak RM500 juta disimpan? Saya tidak yakin ia dimasukkan ke dalam bank di negara ini.

Begitu juga di mana Mahathir menyimpan wangnya. Saya tidak percaya kalau Mahathir tak ada wang. Selama 22 tahun dia jadi PM mustahil kalau dia tidak punya wang. Apakah kekayaan anaknya sehinggakan dinobat sebagai antara orang Melayu terkaya, sebahagiannya wang Mahathir?

Kesimpulannya usahlah siasat dan persoalan Toiyab yang menyimpan wang di Swiszerland itu. Apa yang lebih baik mari kita berifikir bagaimana untuk merompak dan menyamun wang rakyat membolehkan kita juga ke Swiszerland untuk simpan wang. Mana tahu kalau kita sudah kaya kita akan berjumpa dengan mereka di sana

http://msomelayu.blogspot.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular