Sunday, July 7, 2013

Krisis Mesir : Agensi media antarabangsa kutuk Obama kerana dilihat menjaga kepentingan "ISRAEL"... Apa bezanya dgn dengan Najib?

Senator AS Desak Pentadbiran Obama Tidak Hipokrit
Seorang Senator Amerika Syarikat (AS) dari parti Republikan John McCain, menggesa AS menggantung bantuan kewangan kepada tentera Mesir, berikutan rampasan kuasa tentera yang menggulingkan presiden dipilih rakyat, Mohamed Morsi.
http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/rampasan%20kuasa%20tentera1.jpg
"Kita perlu menggantung bantuan kepada tentera Mesir kerana tentera telah membatalkan undi rakyat," kata McCain, yang juga ahli Jawatankuasa Hubungan Luar Senat, pada hari Jumaat 5 Jun.

"Kita (AS) tidak boleh mengulangi kesilapan yang sama yang telah dibuat dalam masa yang lain dalam sejarah kita dengan menyokong penyingkiran kerajaan bebas (yang) dipilih (rakyat)."

McCain berkata bahawa Washington perlu menuntut tentera Mesir untuk menetapkan jadual untuk pilihan raya dan untuk membuat perlembagaan baru.

"Dan maka (selepas itu) kita perlu menilai sama ada untuk meneruskan bantuan atau tidak," kata McCain.

Amerika Syarikat telah memberikan bantuan kewangan kepada Mesir sejak tahun 1979, yang dianggap sebagai keutamaan AS keselamatan negara kritikal, yang sebenarnya dianggap sebagai 'upah' kerana memenuhi perjanjian tidak akan menyerang Israel.
http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/rampasan%20kuasa%20tentera.jpg
Negara Mesir adalah penerima jumlah kedua tertinggi bantuan kewangan Amerika selepas Israel. AS menyediakan USD$ 1.5bn setahun ke Mesir dalam bantuan ketenteraan dan ekonomi dan kira-kira USD$ 1.3bn daripada jumlah ini pergi tentera Mesir.

Sementara itu, beberapa agensi media antarabangsa mengutuk sikap Presiden Obama yang menunjukkan sikap 'janggal' memberikan respons dengan nada 'lunak' ke atas penyingkiran kerajaan pertama Mesir yang dipilih secara demokrasi.

Pentadbiran 'White House' terperangkap di antara nilai-nilai teras Amerika yang dipercaya yang menjunjung tinggi demokrasi dengan kepentingan Amerika di luar negara.

Amerika terpaksa 'tunduk' dengan tindakan tentera Mesir kerana memelihara hubungan dengan tentera Mesir adalah lebih baik bagi mengekalkan perjanjian damai Mesir dengan Israel.

Sikap 'hipokrit' Amerika jelas apabila Obama tidak mahu menggunakan perkataan 'rampasan kuasa' merujuk tindakan yang dilakukan oleh tentera Mesir menyingkirkan Mohamed Morsi, walaupun dengan jelas ianya berlaku demikian.

Sekiranya Obama menggunakan perkataan 'rampasan kuasa' kerana undang-undang AS secara automatik memotong bantuan kepada mana-mana negara yang melakukan rampasan kuasa tentera.

Lihat Kenyataan Pendirian Najib yg senada dengan Amerika :
Rakyat Malaysia perlu mengambil iktibar daripada konflik di Mesir apabila perubahan yang ingin dituntut tidak semestinya menjamin kemakmuran dan kesejahteraan kepada rakyat.

Perdana Menteri juga berkata, perubahan yang tidak diurus dengan baik boleh membawa penderitaan kepada rakyat seperti kenaikan harga barang, peningkatan pengangguran dan industri pelancongan menjadi lumpuh.

Akhirnya ia membawa kepada rakyat sendiri yang menuntut perubahan sekali lagi, oleh kerana perubahan itu tidak memenuhi kehendak rakyat dan apa yang diharapkan oleh kita. Sambil menyifatkan apa yang berlaku di Mesir adalah soal dalaman negara ini dan sesuatu yang sudah terjadi, namun Najib mengharapkan kerajaan baru dapat diwujudkan, yang mencerminkan hasrat dan aspirasi rakyat negara itu. Baca SINI dan SINI

Apa Pandangan Anda?

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular