Saturday, July 6, 2013

Terkini!! Tiga 'Syahid' Ditembak Tentera Mesir +Video


Tentera Mesir telah melepaskan tembakan ke atas penyokong bekas Presiden Mesir, Mohammed Morsi yang berarak di Kaherah dan telah membunuh tiga orang, dimana kejadian tembakan berlaku apabila sebagai orang ramai bergerak ke ibu pejabat Pengawal Republik Mesir, di mana Encik Morsi dipercayai ditahan.
Kemudian pemimpin Ikhwan Muslimin memberitahu penyokong bahawa bantahan akan diteruskan sehingga Encik Morsi dibebaskan dan dilantik semula sebagai Presiden.

Pihak tentera Mesir, yang telah menggulingkan Morsi pada Rabu selepas rusuhan pembangkang, menafikan menembak peluru hidup kepada penunjuk perasaan penyokong Morsi.

Walau bagaimanapun wartawan BBC Jeremy Bowen yang berada di tempat kejadian berkata, beliau melihat askar menembak ke arah penunjuk perasaan pada hari Jumaat petang, hari bantahan 'Jumaat Penolakan', himpunan penyokong Morsi.

Kira-kira 2,000 orang telah berarak ke kelab pegawai Pengawal Republikan selepas menyemprnakan Sembahyang Jumaat di Masjid berdekatan Rabaa al-Adawiya.

Apabila gerombolan orang ramai meningkat, merasa marah dan mara ke hadapan, tentera melepaskan tembakan, pertama ke udara, kemudian pada orang ramai, lapor wartawan BBC.

Seorang lelaki jatuh ke tanah selepas kejadian tembakan dengan darah pada pakaian beliau, kata wartawan kami - yang dirinya cedera ringan di kepala oleh pelet senapang patah.

Pemimpin Ikhwan Muslim tertinggi, Mohammed Badie, penunjuk perasaan kemudian ditangani berhampiran Masjid Rabaa al-Adawiya.

"Kita akan berdiri membantah di dataran sehingga kita membawa Presiden Morsi kembali kepada kuasa," katanya kepada orang ramai bersorak. Badie juga menafikan laporan bahawa dia telah ditangkap pada hari Khamis - Terjemahan dari berita BBC yang diterbitkan pada jam 4.41 petang - buletinonline


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular