Tuesday, June 18, 2013

Keluarga Paling Kaya Di Negeri Kaya Di Bawah BN?

Ingatkan di Kelantan negeri paling miskin bagi BN
Tapi rupanya tidak....
Duduk 'ceruk' dinding
WARTAWAN SINAR HARIAN
17 Jun 2013

Jusoh dan Habibah termenung mengenangkan nasib mereka yang tinggal di rumah usang di Kampung Mengabang Tengah, Kuala Terengganu

KUALA TERENGGANU – “Kalau hujan lebat, kami terpaksa duduk ‘ceruk’ (penjuru) dinding sebab nak elak tempias,” luah pesakit asma, Jusoh Ali, 53, yang tinggal di rumah usang bersama isteri, Tengku Habibah Tengku Ghani, 42.

Jusoh yang menghidap asma sejak dua tahun lalu tidak mampu melakukan kerja berat sebagaimana sebelum ini.

“Dulu pakcik pernah jadi nelayan, buruh binaan dan pembuat roti canai, tetapi sekarang dengan keadaan kesihatan yang tidak menentu, pakcik terpaksa berhenti dan melakukan kerja-kerja kampung yang termampu.

“Sekarang pakcik mencari belut, dapatlah duit belanja sekitar RM10 sehari, itu pun kalau ada rezeki tangkapan lebih,” katanya kepada Sinar Harian yang berkunjung ke rumahnya di Kampung Mengabang Tengah, di sini.

Jusoh yang tinggal berdua bersama isteri kerana belum dikurniakan cahaya mata itu sering mendapat perhatian jiran terdekat kerana kedaifannya yang menggunakan surau berdekatan sebagai tempat membersihkan diri dan sebagainya.

“Pakcik guna bilik air surau di sini untuk mandi dan sebagainya. Alhamdulillah jiran-jiran sangat memahami keadaan pakcik yang beristeri lembam,” katanya.

Dek kemiskinan yang dihadapi, Jusoh menaruh harapan untuk tinggal dalam keadaan lebih selesa dan berharap ada pihak yang sudi membantunya.

“Pakcik amat berharap ada orang (pihak tertentu) yang dapat memberi bantuan bagi membaik pulih rumah ini," katanya.

“Pakcik bukan minta rumah besar tetapi cukup sekadar baik pulih bagi menyediakan ruang dapur dan kemudahan bilik air serta tandas,” katanya.

Jusoh juga merupakan penerima bantuan tahunan daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (Maidam) Terengganu sejak dua tahun lalu.

“Bermula 2011, pakcik menerima bantuan tahunan daripada Maidam, tetapi jumlah itu cukup untuk belanja saja, naik baiki rumah, masih belum cukup,” katanya. - mountdweller

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular