Thursday, June 20, 2013

Gempaq!! KJ Calon Timbalan Speaker Pakatan Rakyat

KUALA LUMPUR - PR hari ini memutuskan untuk mengemukakan calonnya untuk jawatan Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat bagi sidang Parlimen 2013-2018.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata PR sebulat suara memilih ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar untuk dicalonkan bagi mengisi jawatan terbabit.

Menurutnya, tujuan PR berbuat demikian adalah bagi memantapkan lagi proses demokrasi dan memastikan perjalanan perbahasan berlangsung secara telus dan adil.

"PR tegaskan Speaker mesti dilantik dari kalangan seorang yang bebas, berkecuali tanpa parti, berwibawa dan berkelayakan untuk berkhidmat.

"Kita juga nak pastikan Parlimen tidak jadi berat sebelah dan hanya dengar suara sebelah pihak sahaja," katanya pada sidang media, di ibu pejabat Pas, di sini, hari ini.

Sebelum ini, PR telah menamakan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman sebagai calon Speaker Dewan Rakyat.

Manakala, BN mengekalkan calon Speaker penggal lalu iaitu Tan Sri Pandikar Amin Mulia untuk meneruskan perkhidmatannya pada sesi Parlimen ke-13.

Mengulas lanjut, Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, pencalonan dua nama adalah sejajar dengan peningkatan bilangan komposisi ahli Parlimen PR.

"Tindakan akan meningkatkan lagi kualiti amalan demokrasi di negara ini," katanya. ~sinar harian

Anwar kekal ketua pembangkang
JAMILAH HAMZAH

KUALA LUMPUR- PR memutuskan untuk mengekalkan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengetuai gabungan itu di Dewan Rakyat pada sesi Parlimen ke-13 yang akan bermula minggu depan.

Anwar berkata keputusan itu telah diputuskan dalam perbincangan bersama Majlis Tertinggi Kepimpinan PR yang telah diadakan.

"Dalam perbincangan, saya diminta untuk menyambung tugas sebagai Ketua Parlimen PR bagi sesi ini," katanya secara ringkas pada sidang media, di ibu pejabat Pas, di sini, hari ini.

Sebelum ini, dilaporkan DAP yang mendapat kerusi terbanyak di Parlimen iaitu 38 kerusi telah mencadangkan penasihatnya, Lim Kit Siang menyandang jawatan ketua pembangkang.

Malah lazimnya, ketua parti yang paling banyak menang kerusi dilantik menjadi ketua pembangkang.

Bagaimanapun, Anwar dilihat "gentlemen" apabila menyatakan akan memberi laluan kepada Kit Siang jika dipilih menyandang jawatan tersebut.

Namun, PR punya persefahaman yang jelas berhubung jawatan ketua pembangkang setelah perikatan itu tewas kepada BN dalam pilihan raya umum, 5 Mei lalu.

Pas dan DAP memberikannya lampu hijau bagi meneruskan tanggungjawab yang digalasnya penggal lalu.

Pada PRU13 DAP berada di depan dengan 38 kerusi, PKR (30) dan Pas (21) kerusi Parlimen.

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular