Saturday, November 3, 2012

APA CERITA NI YOP..? KATANYA TIADA YANG TERTINGGAL TIADA TERPINGGIR...? API, AYO PUN TAK DOK APA CERITA NI...?

Tiada bekalan air, elektrik, MB Perak abai penduduk Pulau Sangga.
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Kadir tidak peduli nasib penduduk Pulau Kuala Sangga, Kuala Sepetang yang terpaksa menadah air hujan untuk kegunaan seharian akibat ketiadaan bekalan air dan elektrik.
Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Sepetang, Tai Sing Ng, kesengsaraan itu dialami penduduk sejak negara mencapai kemerdekaan.

“Kita menggesa agar Kerajaan Perak menepati janji slogan dasar kebajikan negeri ‘Tiada Tertinggal, Tiada Terpinggir’, dengan membekalkan air dan elektrik kepada para penghuni yang masih terseksa dalam kehidupan harian mereka sejak 55 tahun lalu,” katanya kepada Keadilan Daily.

“Kehidupan tanpa kedua-dua kemudahan asas ini tidak mudah difahami oleh orang bandar yang menikmati segala kemudahan asas dalam zaman moden ini,” sambung beliau.

Sing Ng berkata, setiap rumah di Pulau Sangga terpaksa menggunakan tong atau tangki untuk menyimpan air hujan bagi kegunaan harian.

Katanya, air minuman dibeli dan dibawa oleh bot-bot nelayan dari Kuala Sepetang.

Bagi bekalan elektrik pula, penduduk hanya bergantung kepada sistem penjana elektrik sendirian.

“Zambry hanya pernah kunjungi Kuala Sepetang pada Februari 2009 kononnya untuk selesaikan masalah bekalan air. Sejak itu beliau tidak lagi mengunjungi kampung itu,” katanya.

Mengimbas kembali pentadbiran singkat Pakatan Rakyat yang dirampas secara haram oleh BN, Sing Ng berkata, pada 2008, Kerajaan Pakatan memperuntukkan RM25,000 bagi memasang penjana elektrik berkuasa besar untuk kegunaan seluruh kampung Kuala Sangga.

“Bagaimanapun, penjana tersebut tidak dapat membekalkan jumlah elektrik yang memadai untuk semua penduduk yang bertambah.

“Setiap keluarga masih perlu membelanjakan RM100 hingga RM200 sebulan bagi membeli minyak diesel untuk kegunaan penjana elektrik sendirian,” katanya.

http://wargamarhaen.blogspot.com/2012/11/tiada-bekalan-air-elektrik-mb-perak.html

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular