Friday, June 14, 2013

PANDIKAR HINA UNDANG-UNDANG DEWAN?

SUMPAH....Surendran menegaskan Peraturan 5(2) Peraturan-peraturan Mesyuarat menyatakan "mana-mana ahli Parlimen yang belum mengangkat sumpah boleh berjumpa sendrii di mejanya dan sumpah boleh dilakukan di hadapannya".
Oleh : MOHD FARHAN DARWIS

KUALA LUMPUR : Amaran Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia bahawa mana-mana ahli Parlimen yang memboikot upacara mengangkat sumpah pada 24 Jun depan akan terlucut jawatan adalah bertentangan dengan undang-undang dan Peraturan Dewan Rakyat, kata PKR.

Parti komponen Pakatan Rakyat (PR) itu menegaskan kenyataan yang dikeluarkan Pandikar itu juga membolehkan beliau dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

Naib Presiden PKR N. Surendran menegaskan Peraturan 5(2) Peraturan-peraturan Mesyuarat menyatakan “mana-mana ahli Parlimen yang belum mengangkat sumpah boleh berjumpa sendiri di mejanya dan sumpah boleh dilakukan di hadapannya.”

“Peraturan 5(2) menjadikannya ianya mandatori untuk Setiausaha menerima sumpah berkenaan. Speaker dan Barisan Nasional (BN) tiada kuasa menolak sumpah ahli Parlimen pembangkang,” kata Surendran.

Bagaimanapun, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menegaskan kesemua 38 anggota Parlimen DAP tidak akan memboikot upacara mengangkat sumpah anggota Dewan Rakyat pada 24 Jun 2013 serta persidangan Parlimen.

"Tetapi kami akan menggunakan proses perundangan untuk menuntut pembaharuan pilihan raya, khususnya mematuhi prinsip demokratik 'satu orang, satu undi, satu nilai," kata Guan Eng dalam satu kenyataan kelmarin.

Jelas Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga, "memulaukan majlis angkat sumpah Ahli Parlimen tidak akan dilihat sebagai 'simbolik' atau langkah berani untuk membantah terhadap pilihan raya umum yang dicuri apabila PR boleh membuat titik yang lebih berkesan dengan seluruh negara perhimpunan bantahan aman."

Guan Eng turut menjelaskan, tindakan memboikot Dewan Rakyat tidak akan terjejas dengan hanya memboikot sebuah upacara angkat sumpah berbanding suara-suara gerakan rakyat sebenar.

"Peranan Speaker Dewan adalah menjalankan urusan parlimen dan tidak seharusnya campurtangan dalam hal politik. Ia adalah yang paling tidak patut bagi mana-mana Speaker dan beliau tidak mempunyai hak untuk memboikot mana-mana ahli Parlimen atau sengaja menyebabkan beliau hilang kelayakan oleh memboikot atau menolak untuk bersumpah.

"Saya berharap bahawa ini adalah hanya satu jenaka oleh Tan Sri Pandikar atau lain ada akan menjadi keraguan yang serius pada niat dan kesaksamaan apabila beliau mempengerusikan Parlimen."

Ahli Parlimen PR awal hari ini telah diberi amaran oleh Pandikar mereka akan digugurkan sebagai wakil rakyat sekiranya memboikot proses mengangkat sumpah pada 24 Jun ini.

“Kalau ahli Yang Berhormat tidak angkat sumpah, ikut Perlembagaan, selama enam bulan maka secara automatik gugur sebagai ahli Parlimen,” katanya.

Jelas Pandikar Amin lagi, atas semangat demokrasi juga, speaker dan timbalan speaker berhak memboikot upacara mengangkat sumpah wakil rakyat PR.

“Tidak boleh angkat sumpah hari lain ... kecuali tidak datang atas sebab kesihatan yang tak boleh dielakkan,” katanya.

“Apabila kita angkat sumpah baru kita jalankan fungsi sebgai wakil rakyat,” katanya.

Ahli Parlimen PR awal hari ini telah diberi amaran oleh Pandikar mereka akan digugurkan sebagai wakil rakyat sekiranya memboikot proses mengangkat sumpah pada 24 Jun ini. - Gambar oleh Choo Choy MaySesi taklimat pertama ahli-ahli Parlimen hari ini menyaksikan kehadiran 111 anggota Parlimen yang dipilih pada Pilihan Raya 2013, dengan hanya seorang wakil pembangkang, ahli Parlimen Bakri, Er Teck Hwa yang hadir, daripada 89 keseluruhan ahli Parlimen PR.

Surendran juga turut berkata amat mengejutkan Speaker mengeluarkan kenyataan sedemikian terhadap ahli Parlimen PR yang telah dipilih rakyat.

“Ancaman keterlaluan Pandikar ini mendedahkan berat sebelah secara terang-terangan terhadap Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan penghinaan terhadap pejabat yang didudukinya,” tegas ahli Parlimen Padang Serai itu lagi.

Dakwanya lagi, ancaman Speaker yang “dilantik BN” itu juga selari dengan cara tidak demokratik dan diktator di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan BN terus mentadbir negara ini. (TMI)

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular