Wednesday, May 22, 2013

Terengganu Darul-Runtuh, Bumbung Masjid Kampung Binjai Kertas Runtuh.. [GAMBAR & VIDEO]


Tiada hujan dan tiada ribut yang melanda, tiba-tiba Masjid Kampung Binjai Kertas yang terletak di Jalan Manir ke Kuala Berang yang siap dibina pada tahun 2007 telah runtuh sebahagian bumbungnya, seusai jamaah menunaikan solat Isya' pada Isnin malam 20 Mei.

Menurut saksi kejadian, dua keping atap masjid tersebut telah luruh, sekali sejurus selesai para jamaah menunaikan solat maghrib dan sekali lagi ketika waktu hampir solat Isya', sebelum ia runtuh sepenuhnya.

"selepas solat sunat Isya' tu, ada jatuh seali (lagi) gummm.....jatuh, selepas (kira-kira) dalam masa empat saat atau lima saat saat, brummmmm.......selalu, sekejap saja dalam masa (lebih kurang) dua.....tiga minit habis (runtuh semuanya),

"bahagian beranda.......kira-kira bukan ruang solat......bahagian luar yang tak ada 'carpet' (permaidani),"jelasnya yang tidak mahu dikenali.

Katanya, nasib baik kerana tiada sesiapa yang cedera dalam kejadian runtuh tersebut kerana katanya, ada dua orang ahli jamaah masjid yang keluar dari masjid beberapa ketika sebelum ia runtuh.

Manakala, kata beliau, ada seorang tua yang hampir-hampir ditimpa runtuhan itu apabila kejadian runtuh itu berlaku ketika beliau sampai di pintu masjid dan berundur semula semula apabila bumbung tersebut runtuh keseluruhannya. [Lihat Video]

Sehubungan itu, Timbalan Pesuruhjaya II PAS Terengganu Haji Muhyiddin Abdul Rashid ketika ditemui berkata, beliau sangat terkejut apabila mendengar kejadian runtuh itu.

Beliau yang bergegas ke tempat kejadian sebaik mendapat khabar melahirkan rasa sangat dukacitanya kerana kejadian itu berlaku di tempat awam, lebih-lebih lagi melibat masjid yang menjadi tempat ibadat kepada orang Islam.

"saya rasa sangat terkejut dan sangat dukacita.......... atas apa yang berlaku ini kerana ia melibatkan tempat kepetingan awam, lebih-lebih lagi (ia) melibatkan tempat ibadat orang Islam,

"sepatutnya tepat ini diberi keutamaan supaya perkara-perkara seperti ini tidak berlaku,"ujarnya.

Beliau yang juga calon PAS bagi kawasan tersebut dalam pilihanraya umum kali ke-13 baru-baru ini berkata, kejadian seperti itu boleh mengakibat kehilangan nyawa orang ramai.

Walau bagaimana pun, beliau mengucapkan syukur kepada Allah kerana tidak ada kemalangan jiwa atau kecederaan yang berlaku pada kejadian tersebut.

Oleh itu, beliau menggesa supaya kejadian tersebut disiasat secara telus dan pihak yang bertanggungjawab mestilah dibawa ke muka pengadilan kerana katanya, tidak ada sesiapa yang didakwa dalam banyak kejadian seumpama itu, yang telah berlaku sebelum ini.

"saya berharap supaya kejadian ini disiasat dengan telus dan pihak yang bertanggungjawab samada (terlibat dengan) kecuaian, rasuah atau penyelewengan perlu dibawa ke muka pengadilan,

"kerana (sehingga) hari ini sudah banyak kejadian runtuh di negeri Terengganu tetapi tidak ada tindakan tegas diambil,"katanya.

Justeru, beliau berharap kejadian runtuh yang berlaku di Masjid Kampung Binjai Kertas itu adalah kejadian runtuh yang terakhir dan satu pengajaran mestilah diberi kepada mereka yang terlibat dengan kejadian itu.

Menurut satu kertas laporan senarai projek dalam pembinaan dalam daerah hulu Terengganu pada 17 Februari, 2008 yang dikeluarkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri Terengganu, pembinaan Masjid Kampung Binjai Kertas itu dijangka siap pada Mac 2008 dengan menelan belanja sebanyak RM1.4 juta. -Buletinonline

Berikut dilampirkan senara terbaru binaan atau bangunan yang runtuh sejak tahun 2008;

1. Dewan Saidina Abu Bakar SMK Wakaf Tapai, Marang
Tarikh : 12 April 2008
Harga : RM 2 juta

2. Bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak.
Tarikh : 2 Jun 2008
Harga : RM292 juta
Punca : “Semua buat silap” – Ahmad Said

3. Kolam Renang batu Burok Bocor
Tarikh : 5 Jun 2008
Harga : RM 18 juta

4. Siling Bumbung Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) Tanggal
Tarikh : 29 Jun, 2008
Harga : (Terminal ) RM123 juta

5. Pusat Latihan Antarabangsa (ITC), Kemaman
Maklumat – Runtuh sebahagian balkoni di tingkat lapan.
Tarikh : 15 Mac 2009

6. Menara komunikasi jalur lebar di Kampung Chegar Batang, Besut.
Maklumat – Tumbang.
Tarikh : 6 Ogos 2009.
Harga : RM15 juta

7. Bumbung Masjid Kampung Batu Putih, Kerteh, Kemaman
Tarikh : 3 Oktober 2009
Harga : RM 2.1 Juta

8. Bumbung Kaca Terminal Bas Kuala Berang
Tarikh : 21 Disember 2009
Harga : sekitar RM700,000 (RM4.2 juta kos keseluruhan projek)
Pemaju : Gemilang Mega Sdn Bhd
Punca : Tiada pemantauan semasa

9. Bangunan Institut Oseanografi dan Institut Akuakultur Tropika Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Kuala Terengganu
Maklumat – Runtuh sebahagian semasa dalam pembinaan.
Tarikh : 29 Mac 2010.

10. Pondok rehat di kawasan landskap Pasar Besar Kedai Payang
Tarikh; 9 Januari, 2011
Rekod bangunan paling cepat runtuh setelah siap dibina

10. Astaka Dalam Pembinaan di Besut
Tarikh; 21 Jun, 2012

11. Papan tanda atau sign board gergasi Pusat Penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu di Bukit Kor, Marang
Tarikh; 19 Julai, 2012

12.Tangki Air Sekolah Menengah Paka
Tarikh; 24 Julai, 2012

13. Sengkuap bumbung pentas Astaka di Taman Bandar Chukai
Tarikh; 30 Disember, 2012

14. Kerangka Stadium Sultan Mizan runtuh semasa dibaik pulih tarikh; 20 Februari 2013

14. Masjid Kampung Binjai Kertas, Kuala Berang
Tarikh; 20 Mei, 2013
Harga; RM1.4 juta
PemudaGombak

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular