Thursday, May 23, 2013

#BebaskanAdamAdli : Pegawai khas Sivarasa antara 18 ditahan malam tadi +Video


SHAH ALAM - Seramai 18 aktivis termasuk empat wanita yang sedang bersoladariti bagi menuntut pembebasan aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim telah ditahan ketika kira-kira jam 9.45 malam tadi. 

Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang berkata, mereka yang ditahan termasuk pegawai khas kepada Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa iaitu Peter Chong dan semua yang ditahan telah dihantar ke Balai Polis Jalan Travers. 

"Kira-kira jam 9.00 malam, beberapa aktivis ini memulakan ceramah di hadapan Balai Polis Jinjang dan tiba-tiba pihak polis datang memberikan arahan supaya kami bersurai.

"Tempoh masa untuk bersurai adalah 10 minit tetapi tak sampai 5 minit pihak polis terus membuat tangkapan apabila kami teruskan dengan ucapan," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Sebelum ini, Adam telah ditahan di Bangsar Utama pada 18 Mei lalu di bawah Seksyen 4 (1) C Akta Hasutan dan Seksyen 124 B Kanun Keseksaan.

Beliau direman selama lima hari bermula Ahad lalu dan akan berakhir hari ini untuk didakwa di bawah Akta Hasutan di Mahkamah Seksyen Jalan Duta.

Adam, 24, disiasat kerana ucapannya pada satu forum di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor 13 Mei lalu.

Menurut Safwan, yang menjadi persoalan adalah sepanjang lima hari pihak aktivis dan penyokong Adam berada di balai berkenaan, tidak pernah dikeluarkan arahan bersurai.

"Mengapa baru sekarang?

"...tetapi kami tetap akan berada di sini dan akan ikut Adam ke mahkamah," dakwanya lagi. -sinarharian


Malaysiakini melaporkan.. Polis menahan 18 orang daripada mereka yang telah berkumpul di hadapan balai polis Jinjang malam ini untuk menyatakan sokongan terhadap aktivis pelajar Adam Adli.

Dipercayai 18 orang yang ditangkap sewaktu program nyalaan lilin malam ini terdiri daripada 14 lelaki, termasuk Peter Chong yang merupakan pembantu Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa serta empat orang wanita.

Adam ditahan Sabtu lalu ekoran kenyataan yang dibuatnya dalam satu forum selepas pilihan raya yang dianjurkan oleh Suara Anak Muda Malaysia (SAMM), pada 13 Mei, dan dijangka didakwa atas tuduhan hasutan esok ~ Malaysiakini
Difahamkan tangkapan telah bermula jam 10:50 malam 22.5.2013, menurut sumber pihak Polis dan FRU telah memberi amaran kepada semua di himpunan aman #BebaskanAdamAdli untuk beredar.. sejenak selepas itu tangkapan mula dilakukan..

Sementara itu The Star melaporkan..

At least 18 people were arrested after failing to disperse following a candlelight vigil outside the Jinjang police station in support for Adam Adli Abd Halim, 24.

At least 1,000 had gathered outside the police station since 8pm.

Roads leading to the police station were barricaded since evening as police stood watch to keep the protesters away from the entrance of the police station.

It is learnt when Puchong MP Gobind Singh Deo was giving his speech to the crowd at 9.45pm, he was told by a senior police officer that the crowd was given 10minutes to disperse.

However when the crowd failed to leave in the stipulated time, the police moved in towards the crowd and began arrests.

It is learnt among the 18 arrested were four women. This was the fifth night that crowds of protesters held candlelight vigils outside the police station in support of the release of the activist.

Video sebelum tangkapan bermula..


Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular