Thursday, May 23, 2013

GempaQ!!! Rupa2 nya presiden Cuepacs belum bersunat??

Terlibat dengan rasis: Presiden Cuepacs tidak matang?
KUALA LUMPUR: Pengerusi Lajnah Pekerja dan Peneroka Bandar PAS, Anuar Tahir menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Omar Osman mengenai isu Air Asia sebagai tidak matang.

(Presiden Cuepacs dengan PM)

Jelasnya, sebagai seorang presiden yang mewakili pekerja-pekerja awam, beliau sepatutnya berfikir sebagai seorang yang lebih terpelajar dan bukannya terpengaruh dengan hasutan orang lain.

Beliau mengulas kenyataan Omar yang menggesa kakitangan awam seluruh negara memboikot perkhidmatan AirAsia ataupun menjadikan syarikat penerbangan itu sebagai pilihan terakhir untuk ke mana-mana destinasi.

Gesaan Omar disiarkan oleh Utusan Malaysia yang sedang berperang dengan Air Asia ekoran satu kritikan CEO Air Asia-X terhadap akhbar Umno itu.

Utusan menjadikan kes seorang penumpang wanita Air Asia dengan anaknya yang terkandas di Vietnam sebagai senjata untuk menyerang syarikat penerbangan tambang murah yang berasal dari negara ini itu.

"Hanya kerana satu kritikan terbuka yang dilemparkan terhadap Utusan Malaysia, seorang Presiden Cuepacs telah mengeluarkan satu kenyataan yang tidak matang jika dibandingkan dengan jawatannya.

"Sebagai seorang presiden yang membela nasib pekerja awam, beliau perlu berhati-hati dengan setiap kenyataan, apakah beliau tidak berfikir nasib ribuan pekerja-pekerja AirAsia jika kerugian berlaku apabila saranan beliau itu disambut oleh kakitangan kerajaan mahupun pihak kerajaan sendiri," jelas beliau kepada Harakahdaily.

Sementara itu bekas presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Senator Syed Shahir Syed Mohamud memberitahu kenyataan yang dibuat oleh Omar itu sebagai tidak tepat.

Katanya lagi, kalau sesuatu perkara itu melibatkan hal kebajikan pekerja walaupun mereka merupakan kakitangan swasta, Presiden Cuepacs boleh campur tangan kerana isu pekerja adalah berkaitan dengannya.

Namun jika hanya melibatkan satu kenyataan yang mengkritik sebuah akhbar yang betul-betul rasis, kenyataan yang disiarkan itu tidak tepat sama sekali.

"Saya merasakan sebagai seorang presiden, Omar tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sedemikian dan ia tidak kena pada tempat dan jawatan yang beliau pegang sekarang.

"Jika AirAsia itu mengabaikan kebajikan pekerja ataupun mempunyai hubungan dengan negara Israel kita boleh mengarahkan boikot tetapi jika disebabkan oleh kenyataan mahupun kritikan sehingga mengeluarkan arahan boikot, itu tidak tepat.

"Omar perlu bijak dalam setiap kenyataan yang ingin dikeluarkan dan kita tidak mahu sebuah agensi yang mewakili kakitangan awam dipandang serong oleh seluruh rakyat negara ini," jelas beliau.

Sebelum ini Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia-X, Azran Rosman Rani dalam laman Face Booknya mendakwa Utusan bersikap rasis apabila menerbitkan tajuk akhbar muka depannya yang berbunyi “Apa Lagi Cina Mahu?”.

Dalam pada itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataannya menjelaskan Presiden Cuepacs itu sepatutnya berkelakuan sebagai seorang Presiden Cuepacs untuk semua dan tidak mengambil bahagian dalam tindakan perkauman Utusan Malaysia atau Umno.

Jelasnya lagi, ternyata Omar telah terlupa bahawa ada penjawat awam Melayu yang tidak rasis dan ada juga warga bukan Melayu di dalam perkhidmatan awam.

"Datuk Omar telah menyertai Utusan Malaysia dalam menyeru supaya Air Asia dan Air Asia-X diboikot, dengan menyatakan bahawa kuasa 1.4 juta penjawat awam boleh memberi kesan terhadap Air Asia, terutamanya di musim cuti sekolah.

"Cuepacs sangat-sangat salah apabila ia menyertai usaha boikot Utusan Malaysia terhadap Air Asia dan Air Asia X kerana Cuepacs tidak sepatutnya menjadi pertubuhan yang bersifat perkauman tetapi berkhidmat kepada semua penjawat awam di Malaysia tanpa mengira kaum dan agama," kata beliau.

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular