Thursday, May 23, 2013

MATI DALAM TAHANAN, KES PALING BURUK SELEPAS KUGAN +VIDEO

Peguam temui kes paling buruk selepas Kugan
Kes terbaru kematian dalam tahanan melibatkan N Dharmendran dianggap yang terburuk selepas kematian A Kugan pada 2009.

Peguam keluarga mangsa N Surendran (kiri) berkata, kedua-dua telinganya dikokot (staple) dan terdapat beberapa tanda pukulan di paha dan belakangnya.

"Terdapat bukti fizikal terdapat pukulan dan deraan di bahagian depan paha dan belakang badan, terdapat tanda pukulan di belakang dan bengkak.

"Telinganya dikokot dan besi kokot masih tertinggal, yang boleh dilihat dengan jelas

"Ini kes paling teruk pernah saya lihat selepas Kugan," kata Surendran, yang juga anggota parlimen Padang Serai.

Surendran antara yang dibenarkan melihat mayat Dharmendran bersama ahli patologi dan anggota keluarga di Hospital Kuala Lumpur.

Berita Penuh :
KUALA LUMPUR: mayat beliau telah dibincangkan dalam lebam dan kedua-dua telinga beliau telah dicantumkan. Ini adalah pandangan yang dahsyat yang disambut keluarga N Darmindran di Hospital Kuala Lumpur petang ini.

Isterinya, M Menikahlah, 26, tiba-tiba ke dalam air mata apabila melihat keadaan suaminya dan terlalu tertekan untuk bercakap kepada media.

Naib presiden PKR dan peguam N Surendran, yang diiringi keluarga, juga terkejut.

"Ia adalah cukup buruk bahawa keluarganya melihat dia di negeri ini didera ... apa yang dibuat lebih teruk ialah kita mendapati kokot pada kedua-dua telinga dengan kesan darah di sekeliling mereka. Ini menunjukkan bahawa dia bukan sahaja dipukul tetapi diseksa juga, "tambah Padang Serai MP.

Darmindran, 32, seorang pekerja Indah Water. Bapa kepada seorang anak perempuan yang dua tahun itu ditahan pada 11 Mei, beberapa jam selepas membuat laporan polis bahawa dia telah terlibat dalam perjuangan. Beliau telah diadakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.

'Ini adalah pembunuhan'

Sementara itu, Surendran menyifatkan kes itu sebagai yang terburuk sejak kematian A Kugan pada tahun 2009.

"Ini merupakan kes yang paling teruk keganasan polis yang saya lihat selepas Kugan ... Ia adalah sangat jelas selepas melihat badan bahawa ia adalah pembunuhan. Pihak polis tidak boleh memberi alasan yang lemah lagi, "katanya.

Bercakap bagi pihak keluarga, Surendran menuntut polis menubuhkan pasukan bebas untuk menyiasat perkara ini.

"Keluarga tidak mahu perlindungan sehingga, polis perlu jujur. Pertama, semua pegawai-pegawai polis yang terlibat dalam penangkapan Darmindran dan soal siasat mesti ditahan, "katanya.

"Menteri Dalam Negeri Ahmad Zahid Hamidi dan polis mesti menjelaskan kokot didapati di telinga mangsa dan mengklasifikasikan kes ini sebagai kes bunuh serta-merta," katanya.

Surendran juga menegaskan bahawa Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur tidak boleh terlibat dalam siasatan kerana itu adalah di mana beliau ditahan, dipukul dan kononnya diseksa.

"Pihak polis perlu bersikap jujur, adil dan saksama. Ini membolehkan berlaku kerana tidak ada tindakan tegas telah diambil dalam mana-mana kematian dalam kes-kes jagaan selama ini, "katanya.

"Saya memberi amaran kepada pihak polis tidak berbohong dalam kes ini ... kita telah melihat badan dan ia tidak kelihatan seperti dia mati asma," katanya.

Kemudian pada hari itu, kahwinkanlah membuat laporan polis di Balai Dang Wangi, mendakwa bahawa suaminya telah diseksa hingga mati oleh anggota polis yang tidak dikenali. Beliau mahu satu kumpulan yang bebas dari Bukit Aman untuk menyiasat kematian suaminya.

'Polis mengkhianati amanah kami

Malam tadi, Darmindran bapa V Narayanasamy, 59, memberitahu FMT bahawa dia mengesyaki anaknya dipukul hingga mati dan menuduh polis mengkhianati kepercayaan keluarga.

"Mereka memberitahu kita tidak mengupah peguam. Kami berharap bahawa dia akan dibebaskan hari ini. Dia tidak mati akibat penyakit. Dia akan paling mungkin telah dipukul hingga mati, "katanya.

"Kami bertemu beliau pada hari Ahad, dia masih baik. Saya diberitahu bahawa dia akan keluar dengan ikat jamin pada hari Selasa. Saya mahu untuk mengupah seorang peguam tetapi polis berkata, ia adalah tidak perlu kerana ia hanya pergaduhan dan anak saya akan keluar pada polis atau ikat jamin mahkamah.

"Pada hari Isnin, saya dipanggil polis sebelum kita pergi ke mahkamah. Saya diberitahu untuk memanggil kembali pada pukul 2 petang. Apabila saya dipanggil lagi, saya diberitahu bahawa reman anak saya telah dilanjutkan selama dua hari, "katanya.

Peguam G Sivamalar, yang dengan keluarga malam tadi, berkata isteri Darmindran itu menerima panggilan daripada orang yang tidak diketahui hari ini.

"Pemanggil itu tidak mengenal pasti dirinya. Beliau hanya berkata, dan saya quote, 'suami anda mempunyai asma. Mungkin dia telah mati. Sila semak di HKL, "katanya.

Beliau juga memberitahu FMT bahawa pegawai penyiasat, yang dikenali sebagai Inspektor Kamarul Rizal, mengesahkan bahawa Darmindran meninggal dunia ketika ditahan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.

"Bagaimana boleh dia hanya mati tiba-tiba?" Tanya beliau.

"Apa yang berlaku di Malaysia? Seseorang yang telah meninggal dunia dan tiada siapa yang mengambil tanggungjawab. Adakah ia begitu sukar untuk bercakap kepada keluarga untuk tujuan ihsan dan membolehkan mereka untuk melihat badan?

"Kita hidup di Malaysia, sebuah negara yang kononnya demokrasi dan ia adalah satu kebebasan asas keluarga untuk melihat badan anak lelaki, badan suami," katanya.


Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular