Thursday, May 23, 2013

Fakta : Seksyen 9A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 menyebabkan daftar pemilih yang digazetkan tidak boleh dibawa ke mahkamah

Daftar pemilih SPR, siapa arrogant dan Penipu ?
KUALA LUMPUR: PAS sedang mengumpul bukti secara terperinci berhubung dakwaan terdapatnya penipuan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) pada Pilihan Raya Umum (PRU13), Mei lalu.

Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, Asmuni Awi berkata, bukti itu perlu bagi mengemukakan petisyen untuk kerusi Parlimen dan Dun yang dikesan wujudnya penipuan.

"Kebanyakan kes menunjukkan mahkamah tidak bersedia untuk mengubah peraturan yang ada," katanya kepada Harakah.

Pindaan terhadap Seksyen 9A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Pindaan 2002), ujarnya, menyebabkan daftar pemilih yang digazetkan tidak boleh dibawa ke mahkamah oleh mana-­mana pihak.

Ujarnya, pada 2002 hakim pernah membatalkan keputusan Pilihan Raya Kecil Dun Likas (Sabah) dengan alasan daftar pengundi SPR didapati penuh dengan penipuan dan daftar pemilih tersebut tidak bersih dengan dicampur aduk orang yang tidak sepatutnya mengundi.

"Apa yang berlaku selepas itu, SPR mengambil iktibar daripada keputusan mahkamah, undang­undang dipinda dengan Seksyen 9A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Pindaan 2002) yang menyebabkan daftar pemilih yang digazetkan tidak boleh dicabar di mahkamah," jelasnya.

Beliau berkata, kes yang sama berlaku pada Pilihan Raya Kecil Dun Pengkalan Pasir apabila mahkamah menolak petisyen PAS walaupun dengan bukti kukuh.

Katanya, beberapa kes ini membuktikan SPR sendiri tidak suka menerima teguran dan kritikan serta berselindung di sebalik undang-­undang sedia ada.

Asmuni menegaskan, dalam seksyen yang sama walaupun dibuktikan berlakunya kesilapan, tapi sekiranya keputusan penyelewengan itu tidak boleh menjejaskan keputusan pilihan raya, maka penyelewengan itu dikatakan tetap sah dan tidak boleh dibatalkan.

"Inilah dilema pihak Pakatan, walaupun penipuan dan penyelewengan wujud tetapi amat sukar untuk mengemukakan bukti sepenuhnya kerana tidak semua individu terbabit sanggup menjadi saksi," katanya. DD

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular