Friday, January 27, 2012

Utusan dan Zulkifli Nordin di SAMAN RM10Juta...

KUALA LUMPUR 27 Jan: Senator Dr Syed Husin Ali memfailkan saman fitnah RM10 juta terhadap Utusan Melayu (M) Berhad dan Ahli Parlimen Kulim- Bandar Baharu, Zulkifli Noordin.

Syed Husin yang juga mantan Timbalan Presiden KEADILAN memfailkan saman itu di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil melalui Tetuan Edwin Lim Suren and Soh.

Dalam pernyataan tuntutannya, beliau menamakan Utusan Melayu yang menerbitkan akhbar Utusan Malaysia, Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu, Datuk AbdulAziz Ishak dan Zulkifli sebagai defendan.

Syed Husin juga mendakwa Utusan Melayu dan Abdul Aziz telah secara palsu dan dengan niat jahat mencetak dan menerbitkan perkataan fitnah terhadapnya dalam Utusan Malaysia bertarikh 20 November tahun lalu berjudul ‘Zul Noordin nafi dakwaan Syed Husin’.

Artikel itu pada asalnya dipetik berdasarkan tulisan Zulkifli dalam blog beliau bertajuk ‘Anjing-anjing pencen’ yang mendakwa Syed Husin berbohong dan mengamalkan rasuah, ketika mengulas buku ‘Memoir Perjuangan Politik’ yang ditulis ahli politik itu.

Antara lain artikel itu mendakwa Syed Husin bersetuju sekiranya mengosongkan kerusi Timbalan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji menawarkan jawatan dalam mana anak syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Selangor dengan imbuhan bulanan antara RM50,000 hingga RM60,000 sebulan.

Sehubungan itu, Syed Husin menuntut ganti rugi sebanyak RM10 juta, ganti rugi teladan, faedah, kos dan relif lain dan juga perintah injunksi bagi menghalang defendan menerbitkan lebih lanjut perkataan fitnah yang sama terhadapnya.

Syed Husin ketika ditemui pemberita berkata, artikel tersebut mengambarkan seolah-olah beliau ‘seorang hiprokit’ , ‘tidak layak menjadi ahli politik, menikam rakan-rakan parti, tidak berprinsip dan tidak layak memegang jawatan Timbalan Presiden KEADILAN.

“Tindakan menerbitkan artikel itu bukan sahaja memalukan saya, tetapi memalukan akhbar tersebut, di mana integriti mereka sehingga sanggup memaparkan berita fitnah.

“Ia memalukan negara, sepatutnya akhbar mesti bebas melaporkan berita yang betul, bukannya fitnah dalam unsur politik bagi mempertahankan sesebuah kuasa,” katanya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=25915

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular