Tuesday, January 24, 2012

Politik "Roti"

Orang melayu tak hebat walaupun makan roti
Tajuk artikel yang saya pilih ini agak pelik. Penulisan saya sebelum ini seperti "Presiden dan Mursyidul Am PAS, siapa lebih power?" pun tidak difahami maksud sebenar yang tersirat menjuruskan kepada perbahasan penstrukturan organasasi PAS. Rata-rata yang komen memahami secara luaran sahaja. Tak apa itu lumrah, kita tak boleh membuat semua orang faham sebagaimana kita faham.

Jepun mengubah cara permakanan bangsanya untuk menjadi bangsanya kuat selepas kalah dalam perang dunia. Dulu orang Jepun makan nasi banyak daripada lauk sekarang orang Jepun makan lauk banyak daripada nasi, tak hairan kita lihat makanan Jepun sedikit aje nasinya.

Orang Melayu juga lemah, mereka mudah diperkotak-katikkan. Sebab itu yang lebih semangat Melayu bukan Melayu 100%. Tun Mahathir yang dikata racist Melayu tu pun ada berapa peratus Melayunya? Yang demo di Pulau Pinang atas nama UMNO pun rasanya bukanlah Melayu sangat pun.. semuanya rasanya campuran untuk menguat bangsa Melayu. Kita campur besi dengan karbon untuk menjadi keluli bagi menguatkan besi.

Adakah orang Melayu jika makan roti dia jadi kuat? Sekarang ini Melayu diperbodohkan dengan politik roti.

Orang marahkan Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary kerana dia dikatakan membantu UMNO. Banyak kecaman kepada Tan Sri Syed Mokhtar dalam internet. Tan Sri ini mula dikecam apabila enggan membeli tepung FMM Berhard kepunyaan Robert Kuok kerana terbukti ada DNA babi.

Di Negeri China sebagai pengeluar gandum terbesar, banyak gred gandum. Gred yang diimport oleh Robert Kuok adalah gandum yang rendah kualitinya dan sebagai gandum yang rendah kualiti ini selalunya di campur dengan hampas gandum untuk makanan pertenakan babi di sana.

Kita masih ingat bagaimana produk buah kurma yang dikuasa oleh bangsa asing sebelum ini, zaman kita masih kecil. Buah kurma datang dalam guni melekat dan dijual macam jual beras, gandum dan jagung. Itulah kebagaan kita untuk berkuka puasa dan bertarawih.

Tapi bila sekarang orang Islam menguasai pasaran buah kurma, kita tak jumpa lagi buah kurma yang rendah kualiti yang dicampur dengan manisan dan gula. Semuanya untuk mendapat untung lebih.... itulah makanan kita.

Akibat marahkan Tan Sri Syed Mokhtar, Robert Kuok telah menghasilkan satu produk roti baru yang dinamakan MASSIMO. Tujuan roti ini adalah untuk bersaing dengan roti Gardenia. Malangnya seorang Islam berbangsa Melayu bekas Manager Gardenia telah diambil mengetuai kilang roti Massimo dan meniru hampir semua produk Gardenia.

Politik perkauman kononya Tan Sri Syed Mokhtar adalah kroni UMNO telah dijaja dan banyak kecaman dalam forum-forum terhadap Tan Sri Syed Mokhtar telah dibuat dengan pelbagai isu. Pakatan Rakyat juga cuba dipengaruhi dalam hal ini.

Saya agak pelik dan hairan bagaimana kita boleh kata Tan Sri Syed Mokhtar itu kroni UMNO dalam masa yang sama kita menepikan Robert Kuok? Apakah Robert Kuok itu bukan kroni UMNO/BN. Bagaimana Robert Kuok mendapat Special AP sehingga dikatakan Raja Gula? dan menjadi antara orang terkaya di Malaysia? Jangan kita bodoh sangat dalam hal ini.

Dulu masa Maxis bagi 4 billion kepada UMNO untuk pilihan raya. Kita juga diarahkan untuk menukar handphone daripada Maxis kepada lain-laian jenama, kononya nak boikot Maxis. Saya juga turut terbabit, walaupun nombor Maxis itu cukup cantik, saya juga tukuar kepada TMnet pada masa itu. Tiba-tiba saya dapat tahu alMarhum Ustaz Fadhil Mohd Nor juga ada no Maxis, saya rasa macam diperbodohkan oleh kempen itu.

Orang Islam kena berhati-hat dalam soal makanan. Soal halal dan bersih.
Dulu saya masih ingat bagaimana roti High5 yang kilangnya terpaksa di sintai kerana kotor dan menjijikkan. Tuan punya syarikat roti High5 sampai sekarang masih tidak minta maaf kepada orang-orang Islam. Malah dengan ego menepikan semuanya. Lagi malang Dato' Dr Hassan Din al_hafiz dipergunakan untuk kempen roti ini bagi menaikkan semula jualan. Bagaimana artis Melayu Islam menjadi model dalam iklan dengan bertudung semuanya untuk memainkan sentimen keIslaman. Akhirnya kita Islam (Melayu) diperbodohkan dalam hal ini.

Saya sampai sekarang masih leagi memboikot roti High5 kerana mereka biadap dan durjananya terhadap pengguna.

Kilang roti High5 yang kotor
Tan Sri Syed Mokhtar seorang yang rendah diri. Yayasan Syed Bukhari telah banyak membantu golongan miskin dalam pelajaran anak-anaknya. Banyak kelas tuisyen hampir setiap kawasan di wujudkan untuk memberikan pendidikan secara percuma.

Oleh itu jangan kita terikut dengan sentimen akhirnya menjerat kita sendiri. Saya masih sukakan roti Gardenia kerana produk orang Islam yang terjamin halal dan bersih.

http://tin-buruk.blogspot.com/

PS : jika was2 eloklah lah kita mengambil kaedah wara.. Maksudnya:

“Dari Abu Abdullah An-Nu’man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ‘ Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat perkara-perkara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari perkara-perkara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam perkara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam perkara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan. Hampir sangat ia menternak ke dalamnya (tempat larangan itu). Ketahuilah, bagi setiap raja ada tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah perkara-perkara yang diharamkanNya. Dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. ‘.. Wallahua'lam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular