Friday, July 1, 2011

AYUH, KITA BERSIHKAN IMEJ PDRM SEGERA


KITA tiada pilihan lain sekiranya ingin melihat imej Polis menjadi bersih dan profesional. Kita yang terpaksa mengubahnya kerana mereka sendiri tidak mampu mengubahnya walaupun sedikit. Silih berganti Ketua Polis Negara menerajui PDRM, namun kita masih gagal melihat imej PDRM bertambah baik malahan semakin jelek di mata rakyat.

Semua menyangka bahawa setelah Musa Hassan meninggalkan Bukit Aman, mungkin imej Polis akan mulai menyinar dengan kehadiran Ismail Omar. Melihat pada raut wajahnya yang agak lembut dan seolah-olah mempunyai sikap yang jujur, kita mulanya yakin beliau mampu melakukan transformasi di dalam Pasukan Keselamatan itu. Itulah janji beliau ketika mula mengambil alih jawatan KPN.

Rupa-rupanya kita terlupa satu perkara, bahawa kita masih menyimpan orang yang berkuasa penuh ke atas PDRM iaitu Menteri Dalam Negeri. Menteri yang sama sewaktu Musa Hassan menjadi KPN. `Menukar tayar kereta atau steering kereta' tidak mencukupi untuk memandu dengan baik dan lancar jika keadaan injin kereta masih teruk dan berkarat".

Siapakah Menteri Dalam Negeri yang berkuasa ke atas PDRM? Menteri ini adalah pemimpin Umno iaitu parti yang menjadi musuh utama kepada Pakatan Rakyat. Memang benar, kita menentang Umno bukan PDRM, tetapi kita mungkin lupa bahawa PDRM itu di bawah siapa? Apabila Hishamuddin, Menteri Dalam Negeri mengeluarkan `fatwa' haram memakai baju kuning berlambangkan BERSIH, `fatwa' ini diimani oleh PDRM malahan lebih dari itu di mana baju kuning yang tidak berlambangkan BERSIH pun ditahan. "Lebih sudu dari Kuah". Baca di sini. (Foto di atas, di tahan hanya memakai baju kuning walaupun tiada logo BERSIH)

Akhbar hari ini menyiarkan kenyataan KPN bahawa terdapat tanda-tanda akan berlaku kekecohan sekiranya Perhimpunan BERSIH diadakan juga pada 09 Jul nanti. Apa kata jika kita pula mendakwa bahawa akan ada tanda-tanda Perhimpunan 2 Juta Belia yang akan dianjurkan oleh kerajaan nanti akan berlaku huru-hara? Agak-agaknya Najib akan batalkan perhimpunan itu atau tidak, atau adakah KPN mengeluarkan arahan agar jangan diadakan Perhimpunan 2 Juta Belia? Kita semua tahu jawapannya.

Terlalu pantas `deria bau' KPN kita ini. Patut lah kadar jenayah di negara ini jauh menurun dan patutlah video seks pun dihantar ke luar negara dengan pantas untuk diuji `ketulenan'nya. Mungkin sudah banyak kes kanak-kanak yang dilaporkan hilang telah ditemui oleh pihak Polis kerana kepantasan `deria' KPN yang baru ini. Mungkin Ayah Pin pun sudah ditemui. Itulah hebatnya PDRM di bawah KPN sekarang.

Apakah pilihan yang kita ada sekarang? Tiada jalan lain, rakyat perlu bangkit untuk tumbangkan Kerajaan Umno/Bn demi menyelamatkan negara ini. "Ikan busuk bermula dari kepala", satu pepatah Cina yang amat tepat untuk kita renungi. Imej PDRM hanya boleh dibaiki dengan hanya satu cara iaitu tukar pemerintah yang zalim sekarang melalui Pilihanraya Umum nanti. Adakah kita boleh menumbangkan mereka dengan keadaan Sistem Pilihanraya yang ada sekarang? Bagaimana untuk kita menang jika di dalam sebuah rumah terdapat 5 ke 6 pengundi yang menggunakan alamat yang sama sedangkan masing-masing tidak mengenali di antara satu sama lain?

Bolehkah kita menumbangkan rejim Umno/Bn dengan mereka menguasai media kerajaan? Bagaimana dengan sistem Undi Pos? Rasuah politik wang dan peruntukan kilat? Jawapannya, tidak mungkin. Justeru itu, apakah yang perlu kita buat? Jawapannya, kita mesti tunjukkan kepada mereka bahawa rakyat tidak lagi mahu ditipu untuk selama-lamanya. Tidak perlu memberontak, tidak perlu wujudkan huru-hara, memadai kita berhimpun menunjukkan rasa tidak puas hati kita dan mengadu kepada Raja yang berjiwa rakyat. Itu sahaja.

Jika usaha sedemikian pun kita gagal lakukan, maka kita harus bersedia untuk berada lebih lama lagi di negara ini dengan sistem yang kuno dan kita harus bersama bertanggungjawab mencemarkan imej Polis. Mudah-mudahan kita mampu memulihkan imej PDRM agar menjadi sebuah pasukan yang dihormati, disegani dan diberkati Allah. /PKR Pahang


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular