Thursday, June 30, 2011

NAJIB TAK KERUAN CABAR RAKYAT


JIKA BAGAI DIKATA..BENARKAN PERHIMPUNAN INI DAN BENARKAN PIHAK BERKUASA MENJAGA KEAMANAN.BELUM ADA KEJADIAN RUSUHAN KETIKA DIADAKAN DEMONTRASI.KITA LIHAT SEJAUH MANA RAKYAT AKAN KELUAR DAN BERHIMPUN DIJALANRAYA.

JIKA 3 JUTA AHLI UMNO MAHU BERHIMPUN...KITA BENARKAN SAMA ADIL ..DAN BIARKAN RAKYAT KELUAR BERHIMPUN SECARA AMAN.....BERAPA JUTAKAH AGAKNYA RAKYAT AKAN KELUAR KE JALANRAYA????


SIPITANG, SABAH : Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meneruskan serangan terhadap Bersih dengan mendakwa beliau mampu menggembeling kesemu tiga juta ahli Umno untuk menentang “habis-habisan” perhimpunan aman itu pada 9 Julai depan.

"Kita (Umno) ada tiga juta ahli, tidak termasuk parti komponen (Barisan Nasional)...kita boleh kumpulkan tiga juta orang yang tunggu isyarat. Kalau semboyan dibunyi, mereka juga akan berjuang habis-habisan... tetapi apakah itu satu cara yang bertanggungjawab," kata Najib.

Bagaimanapun dalam ucapannya di Sipitang Sabah petang tadi, Najib langsung tidak menyentuh perarakan yang dianjurkan oleh Pemuda Umno dan Perkasa untuk “menandingi” perhimpunan Bersih pada hari sama.

Perarakan bergelar “Patriot” oleh Pemuda Umno disusun oleh ketuanya Khairy Jamaluddin manakala tunjuk perasaan Perkasa di atur oleh Ibrahim Ali, Ahli Parlimen bebas yang berpihak kepada Umno.

Penganjur kedua-dua perarakan itu dikatakan mengugut untuk mengumpulkan ratusan ribu penyokong di Kuala Lumpur pada 9 Julai semata-mata untuk memaksa Bersih membatalkan perhimpunan aman bagi menuntut pilihanraya bersih dan adil.

Di Sipitang, Najib sekali lagi mengulangi tuduhan kononnya Bersih adalah didalangi oleh pembangkang untuk dijadikan modal politik.

"Mereka kata bersih... belum tahu dia bersih. Dia (pembangkang) pun ada banyak masalah," kata Najib.

Perdana Menteri menegaskan Malaysia bukannya seperti negara tertentu di mana pemerintahnya menang 95 peratus undi semasa pilihan raya yang pastinya banyak pihak yang mencurigai keputusan pilihan raya.

Fakta Perdana Menteri itu tersasar. Pada pilihanraya umum 2004, BN dibawah pimpinan Tun Abdullah Badawi menang 198 daripada 220 kerusi parlimen – satu rekod untuk pilihanraya umum di Malaysia.

Najib mendakwa Malaysia kini berada di ambang transformasi ke arah menjadi negara yang lebih maju dan sejahtera dengan pelan pembangunan yang jelas dan “hanya menunggu masa” untuk melaksanakannya.

Beliau bagaimanapun tidak mengupas isu kenaikan harga barang yang mencengkam rakyat dan pemberian subsidi kepada syarikat-syarikat gergasi yang menghauskan dana kerajaan.

Najib mendakwa perhimpunan Bersih pada 9 Julai ini dirancang oleh “kumpulan pengacau yang boleh membawa kecelakaan dengan sekelip mata.”

Penganjur Bersih, Ambiga Sreenevasan menegaskan Bersih adalah instiatif pertubuhan bukan kerajaan untuk menuntut pilihanraya yang adil dan telus.

Beliau menjemput semua pihak termasuk parti politik untuk menyokong gerakan aman itu bagi memastikan Suruhanjaya Pilihanraya menjalankan tanggungjawab secara berwibawa.

Bagaimanapun undangan Ambiga tidak disambut oleh parti-parti komponen Barisan Nasional termasuk Umno tetapi hanya oleh Pakatan Rakyat.

Polis seterusnya mengishtiarkan Bersih sebagai perhimpunan haram dan telah menangkap 100 orang kerana memakai baju dengan logo perhimpunan itu atau mengedarkan risalah mengenainya.

Ambiga dan pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Anwar Ibrahim pula disoal siasat di bawah Akta Polis berhubung perhimpunan itu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memberi amaran kononnya Bersih akan mencetuskan ketegangan dan berkemungkinan melibatkan kehilangan nyawa jika ia diteruskan. - wrlr.blogspot.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular