Tuesday, May 17, 2011

Penduduk akui Ladang Rakyat tak rampas tanah

GUA MUSANG, 16 Mei: “Ladang Rakyat tidak pernah rampas tanah rakyat. Kalau ada tanaman mereka tidak masukkan dalam kawasan projek.


“Lagi pun kawasan yang diambil Ladang Rakyat kesemua tanaman yang pernah ditanam tidak menjadi akibat dimakan binatang liar,” kata Ramli Abdul Rahman (gambar), 57 ketika ditemui di Kampung Baru Star.


Kampung tersebut terletak kira-kira 25 km dari bandar Gua Musang. Kedudukannya di laluan yang menghubungkan Gua Musang dan Jeli melalui Jelawang, Dabong.

Di sebelah timur bukit di kampung itu, tidak jauh dari masjid terletak projek perladangan sawit diusahakan Ladang Rakyat.

Kelapa sawit yang ditanam tiga tahun lalu kini ada yang sudah berbuah.

Ramli memberitahu Ladang Rakyat tidak pernah merampas tanah penduduk kampung seperti didakwa sesetengah pihak melalui media massa sebelum ini.

”Saya masih ingat lagi sewaktu Allahyarham Chek Hashim Sulaiman menjadi Penyelia Dun Galas acap kali beliau datang menemui penduduk membincangkan cadangan Ladang Rakyat membangunkan ladang sawit di sini.

”Kalau tidak silap enam kali beliau datang. Perjumpaan diadakan di masjid Star Baru dan Madrasah di Kampung Kalai,” katanya.

Menurutnya dua tahun berbincangan diadakan dan penduduk berpuas hati apabila kawasan yang sudah ditanam dikeluarkan daripada projek Ladang Rakyat.

Beliau juga meluahkan rasa pelik selepas lebih empat tahun projek Ladang Rakyat dijalankan mengapa pula baru sekarang ada penduduk di sesetengah tempat mempertikaikan.

Oleh itu beliau mengsyaki ada orang tengah yang menjual tanah milik kerajaan cuba menimbulkan pelbagai dakwaan bukan-bukan terhadap Ladang Rakyat.

Seramai 10 penduduk ditemui di Kampung Star Baru Sabtu lalu menjelaskan perkara serupa seperti diberitahu Ramli.

Di majlis berasingan pada malam bertempat di padang Majlis Daerah Gua Musang lebih 1,000 penduduk hadir mendengar penjelasan mengenai isu membabitkan Ladang Rakyat.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat, Dr Nazmi Ghazali Azmi tampil menjelaskan isu tersebut yang turut dihadiri Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan anggota Exco, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Turut hadir Penyelia Parlimen Gua Musang, Ustaz Abdullah Hussin, Penyelia Dun Galas, Dr Zulkefli Mohamad dan Penyelia Dun Paloh, Hamdan Jusoh.

Biar pun hujan pada sebelah petang, namun orang ramai tetap hadir bagi mendengar penjelasan sebenar mengenai isu Ladang Rakyat selepas diberi imej negatif media harian proUmno.

Umno tentang program kebajikan

Dr Nazmi berkata, sejak daripada awal lagi pemimpin Umno cuba menggagalkan projek Ladang Rakyat apabila mereka menentang ketika Enakmen Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat dibentang pada persidangan Dun Kelantan.

Katanya, selama dua hari setengah enakmen tersebut dibahas dan akhirnya perbadanan tersebut berjaya diwujudkan dengan undian 23 Adun PAS menyokong dan 22 Adun BN menentang.

”Umno menentang kewujudan program Ladang Rakyat kerana program ini memberi kebajikan kepada rakyat di mana sehingga akhir tahun lepas sebanyak RM40 juta dibayar kepada lebih 4,300 peserta.

”Kejayaan program ini dapat dilihat apabila pada pilihan raya umum Mac 2008 Adun BN yang menentang penubuhan Ladang Rakyat kecundang dalam pilihan raya sehingga tinggal enam orang,” ujarnya.

Beliau juga menjelaskan biar pun Umno mendesak kerajaan negeri mengeluarkan kertas putih kononnya berlaku penyelewengan membabitkan Ladang Rakyat, namun audit yang dilakukan Jabatan Audit Negara tidak menemui sebarang penyelewengan.

Menteri Besar pula menyokong cadangan Ladang Rakyat menyaman pihak yang membuat tuduhan tidak berasas terhadap agensi terbabit. -HD

Pemuda Umno berhimpun bantah Ladang Rakyat



KOTA BHARU, 16 Mei: Kira-kira 200 Pemuda Umno berhimpun di perkarangan pintu masuk Kota Darul Naim yang menempatkan pejabat Menteri Besar pagi ini bagi membantah projek Ladang Rakyat.



Mereka memakai baju Umno dan lambang 1Malaysia membantah projek Ladang Rakyat anjuran kerajaan negeri yang kini menjadi sumber pendapatan lebih 4,300 rakyat miskin di negeri itu.



Dengan memakai kain lilitan kepala bertulis 'Gelombang Merah' mereka membuat bising di hadapan pintu masuk utama ke Kota Darulnaim yang juga menempatkan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan.



Perhimpunan bermula jam 9 pagi apabila pemuda yang memakai baju berwarna merah berlogo Umno mulai tiba sedikit demi sedikit. Mereka turut membawa sepanduk bagi mengecam projek Ladang Rakyat.



Selepas Ketua Pemuda Umno Kelantan, Anuar Safian sampai pemuda dan segelintir penyokong veteran Umno yang berselerakan di kawasan taman di hadapan SUK beredar ke tempat jalan di mana sebuah pacuan empat roda digunakan sebagai tempat berucap.



Kawalan di kawasan itu agak ketat apabila ramai anggota polis yang berpakaian seragam termasuk FRU dan trafik berkawal. Pintu masuk ke SUK ditutup di mana orang yang datang berurusan tidak dibenarkan masuk.



Ucapan pemuda Umno dimulakan oleh bekas Ketua Angkatan Muda PKR, Wan Khairul Wan Ihsan. Beliau mendakwa perhimpunan pemuda Umno itu sebagai tanda kebangkitan awal pemuda Umno Kelantan.



Seorang lagi pemuda Umno dengan megah memberitahu Umno berjaya membina jambatan Sultan Yahya Kedua biar pun lewat disiapkan berbanding projek Ladang Rakyat di bawah kerajaan negeri.



Seorang pemuda lain yang juga memakai baju berwarna merah menarik tangan rakannya yang berada agak jauh daripada tempat perhimpunan dengan menyebut 'jangan pula takut hendak masuk rapat'.



Malah seorang peserta perhimpunan tersebut membisik kepada rakannya lebih baik kita balik sahaja.



Beberapa penduduk Orang Asal juga kelihatan. Wanita yang memakai pakaian parti itu juga juga hadir biar pun jumlahnya tidak ramai. Turut kelihatan Pengerusi Biro Agama Pemuda Umno Pusat, Affendi Yusof.



Akhirnya, kira-kira jam 10.10 pagi, Anuar Safian menyerahkan 'memo rakyat' kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yussof di hadapan pagar Kota Darulnaim dengan kawalan ketat anggota pasukan keselamatan.



Turut kelihatan Ketua Dewan Pemuda PAS, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman dan timbalan Speaker, Mohd Zaki Ibrahim.



Seminggu lalu difahamkan Umno menghantar khidmat pesanan ringkas dengan mengarahkan setiap bahagian menghantar 500 orang, namun yang hadir hari ini hanya tidak sampai 500 orang.



Apa yang jelas perhimpunan tersebut bukan membabitkan rakyat yang sebelum ini mendakwa Ladang Rakyat merampas tanah mereka, sebaliknya Pemuda Umno pula mengambil kesempatan.



Projek Ladang Rakyat dimulakan kerajaan negeri pada 2006 untuk membantu rakyat miskin di mana setiap peserta diberi dividen RM200 sebulan.



Projek ini dan Bazar Tok Guru menjadi sasaran Umno Kelantan melalui gelombang merahnya bagi menyerang kerajaan negeri.



Bagi kerajaan negeri, Umno sangat takut terhadap kejayaan kedua-dua projek terbabit kerana parti itu tidak ada harapan untuk menawan semula Kelantan seperti diimpikan ramai pemimpin Umno.



Ekoran itu pelbagai usaha dibuat untuk mempastikan ia tidak berjaya dan dibantah rakyat. RTM menjadikan agenda berita 'rampasan tanah' sebagai bahan provokasi bagi menghasut rakyat.



Projek Bazar Tok Guru yang bakal menjadi mercu tanda baru perniaga kecil di negeri ini juga mendapat serangan bertubi-tubi Umno dengan berselindung di sebalik persatuan peniaga.



Namun sekarang peniaga tidak lagi mengendahkan Umno dan ramai sudah berdaftar untuk berniaga di bazar terbabit.



Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat diberi tanggungjawab mengurus kira-kira 50,000 ekar tanah bagi melaksanakan program pembangunan ladang kelapa sawit. Pulangannya diberi manfaat kepada rakyat.



Projek pertama bagi pembangunan tersebut melibatkan kawasan seluas 10,000 ekar di Lubok Bongor dan sembilan lagi lokasi lain.



Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz sebelum ini berkata, kerajaan negeri tidak memberi sumbangan ‘one-off’ kepada rakyat miskin sebaliknya mewujudkan ladang untuk mendapatkan hasil sebelum diagih kepada mereka.



Katanya, melalui program itu rakyat miskin diberi dividen sebanyak RM200 sebulan daripada hasil keuntungan ladang yang diusahakan dengan kerjasama syarikat swasta.



“Program ini bukannya semata-mata untuk menampung perbelanjaan hidup, tetapi ia merupakan program pendidikan kewangan dan peningkatan taraf hidup. Rakyat miskin akan memasuki ‘akademi ladang rakyat’, sebagai peserta program,” ujarnya.



Tambahnya, mereka akan dibantu sehingga menjadi ‘graduan’ daripada akademik berkenaan, dan diharap dapat keluar dari garis kemiskinan.



Timbalan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yakob berkata, keunikan program terbabit iaitu tanah-tanah kerajaan yang diberi milik kepada Ladang Rakyat atas nama Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat.



“Pemilihan syarikat pemaju dibuat menerusi tawaran terbuka. Melalui program ini syarikat diberi hak untuk membangunkan tanah dengan tanaman kelapa sawit dan membayar setiap awal tahun kepada Akaun Amanah Peserta Program Ladang Rakyat," katanya. -HD


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular