Friday, May 20, 2011

RON95 : Nampak nya Kerajaan Tetap Akan Naikkan Harga: Kaji apung harga, tetap kuota

petrol price hike before increase panic consumers 040608 02Cadangan kurang beban subsidi petrol kerajaan


KOTA BHARU: Pengapungan harga petrol RON95 dan penetapan kuota bahan api itu adalah antara cadangan dikaji Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi mengurangkan beban subsidi petrol ditanggung kerajaan.

Turut dikaji pemberian subsidi minyak hanya bagi rakyat yang memiliki kenderaan.

Bagaimanapun, Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe, memberi jaminan kementerian akan membuat penelitian terperinci berhubung subsidi petrol bagi mewujudkan keadaan menang-menang sebelum membuat sebarang keputusan.


“Kita sedang membuat banyak kajian, mungkin subsidi akan diberikan kepada rakyat memiliki kereta, kalau diberikan mungkin ada kuota dan jika habis (kuota) maka pengguna perlu bayar mengikut harga pasaran. 


“Kita sedang kaji alternatif terbaik, rakyat masih akan menikmati subsidi tetapi dalam cara bagaimana nak beri itu akan difikirkan secara terperinci. Kita juga memikirkan sama ada minyak ini diapungkan dan memberi subsidi mengikut kuota. 


“Bagaimanapun, ia belum diputuskan, mungkin 100 hingga 200 liter, rakyat yang tak habiskan kuota itu untunglah, tetapi kalau habis guna kenalah bayar ikut (harga) pasaran,” katanya di sini, semalam. 

Tan dalam lawatan kerjanya di negeri ini turut melakukan pemantauan di stesen minyak di bandar ini. 

Ditanya sama ada kerajaan memikirkan untuk membatalkan cukai jalan sebagai alternatif bagi mengurangkan beban rakyat jika harga minyak naik, Tan berkata kajian teliti harus dilakukan sebelum sebarang keputusan mengenainya diambil. - BH

Ulasan DLN : Lambat laun RON95 pasti mengalami kenaikan harga jika diamati dari kenyataan diatas meskipun semalam kerajaan menyatakan "kerajaan memilih menaikkan harga elektrik dan bukannya harga petrol RON95" Rujuk [ SINI ] 

Berita Berkaitan :




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular