Monday, August 15, 2016

Bapa demo??? Kah kah kah

"TUNJUK PERASAAN MANA DAN BERKAITAN ISU APA ZAHID HAMIDI PERNAH TURUT SERTA?"

Presiden Perkasa, Ibrahim Ali yang sinonim dengan beberapa aksi tunjuk perasaan pada tahun 70an berkata, beliau tidak ingat jika Zahid Hamidi turut pernah terlibat dalam mana-mana demonstrasi awam ketika itu.

Kena tanya dengan Zahid Hamidi sendirilah, kata beliau.

Antara demonstrasi yang pernah disertai oleh Ibrahim pada tahun-tahun 70an  ialah membantah kemiskinan di Baling dan menuntut ITM (sekarang UiTM) dinaikkan taraf sebagai universiti.

Berkaitan demonstrasi Baling, Ibrahim kemudian ditahan di bawah ISA bersama-sama dengan Anwar Ibrahim selama dua tahun.

Dalam politik pula, Ibrahim turut terlibat aktif dalam tunjuk perasaan sehingga tercetusnya huru-hara yang  menyebabkan UMNO dapat mengambil alih negeri Kelantan pada tahun 1978.

Ibrahim juga terlibat dalam tunjuk perasaan berkaitan isu pribumi dan menyebabkan sekali lagi ditahan di bawah ISA selama 60 hari pada tahun 1987.

Bagaimanapun kata bekas Ahli Parlimen Pasir Mas itu, beliau gembira jika Zahid Hamidi dapat menunjukkan demonstrasi mana yang pernah disertainya serta berkaitan isu apa tunjuk perasaan tersebut.

Tetapi, saya tidak ingat dan tidak pernah berjumpa beliau dalam mana-mana demonstrasi tahun 70an, tambah Ibrahim lagi.

Ibrahim berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi yang mengatakan demonstrasi jalanan tidak mampu menyelesaikan sebarang masalah dalam negara kerana pernah berpengalaman sebagai "bapa demo" pada tahun 70an dahulu.

Malah Zahid ketika merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Lembah Pantai juga dipetik sebagai berkata, demonstrasi anjuran Bersih selama ini masih dikira kecil-kecilan saja.

Bukan nak menghina mereka, ini (merujuk dirinya) bapa demonstrasi dulu, ujar Zahid lagi.

Namun demikian, menurut Ibrahim, orang yang mungkin lebih mengetahui mengenai penglibatan Zahid dalam tunjuk perasaan ialah Hishammuddin Rais atau Ahli Parlimen Batu Pahat, Idris Jauzi yang mengetuai PKPIM ketika itu. (SH 14/08/2016).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular