Wednesday, August 17, 2016

RUU 355 : Kenapa Perlu Pinda

Pindaan RUU 355 Suatu Kewajiban

MUQADDIMAH

Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin ? (Al-Maidah50)

1) LATAR BELAKANG RUU 355

Akta 355 dikanunkan pada tahun 1965 yang dikenali dengan Akta Mahkamah Syariah Bidang Kuasa Jenayah. Pada waktu itu hanya ada 2 bidang kuasa yang diperuntukkan iaitu denda RM1000 dan penjara 6 bulan.

19 tahun kemudian pada tahun 1984 dipinda dan diperluaskan lagi bidang kuasa jenayah kepada 3 tahun penjara RM5000 denda dan 6 sebatan maka disebut Akta 356

4 tahun kemudian ia diperluaskan ke sabah dan sarawak. 9 tahun kemudian diperluaskan tafsirannya sahaja.

Semua pindaan tersebut dibentang oleh kerajaan

RUU 355 2016 dibentang oleh TGHH pada 26 Mei 2016 setelah 32 tahun. Hanya melibatkan kesalahan zina, minum arak dan qazaf. Manakala bidang kuasa yang diperuntukkan hanyalah denda, penjara dan sebatan.

2) KENAPA PERLU PINDA

Memperkasakan Institusi Mahkamah Syariah. Bidang Kuasa Mahkamah Syariah pindaan 1984 yakni 32 tahun yang lalu adalah lebih rendah dari bidang kuasa Mahkamah Majistret sedang Islam adalah agama persekutuan.

Sesuai dengan titah Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong pada pembukaan Parlimen ke 13, Penggal ke 4 pada tanggal 7 Mac 2016 supaya Institusi Mahkamah Syariah diperkasakan.

Agar bidang kuasa Mahkamah Syariah dipertingkatkan kepada tahap maksimum hukuman adalah selaras dan menepati Syariah Islam. (Jumlah denda, penjara dan sebatan tertakluk kepada kuasa kerajaan negeri yang diputuskan melalui Dewan Undangan Negeri masing-masing)

3) ADAKAH IA BERCANGGAH DENGAN PERLEMBAGAAN

RUU 355 ini sah dan mengikut lunas-lunas perlembagaan dan tidak bercanggah dengan Perlembagaan.

Ia menjadi polimik krn pertama kali dibentang oleh MP bukan kerajaan dan melangkaui 15 perkara.

Dalam perlembagaan fasa ke 3. Islam adalah agama negara. Maka umat Islam ada hak beramal dgn agamanya dan inilah hak asasi umat Islam.

Adakah ia sebagai jalan pintu belakang utk perlaksanaan hudud? Tidak, kerana ia dibentang secara terbuka di dalam parlimen yg ada kuasa Legislatif

4) WAJARKAH BUKAN ISLAM BIMBANG

Jika mereka bimbang dipaksa menerima pakai RUU 355....Maka ia adalah kebimbangan yang tidak berasas kerana Akta ini tidak mencampuri org bukan Islam dan jelas termaktub dalam perlembagaan bahawa mahkamah syariah tidak ada kuasa ke atas org bkn Islam.

Mereka tiada hujjah dan asas penentangan. Akhirnya mereka kata RUU 355 adalah Hudud...Tiada hujjah tapi tentang juga... Inilah kufur inad.

Ustaz Shahril Azman Abd Halim Al-Hafiz
EXCO Lajnah Dakwah PAS Pusat
Bendahari PAS Kawasan Kuala Krau

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular