Monday, August 15, 2016

Skim sewa beli: Pusat ‘ketinggalan’, Selangor dah lama laksana

SHAH ALAM, 15 OGOS: Skim sewa beli tanpa deposit dilaksanakan Kerajaan Pusat disifatkan sebagai ‘ketinggalan’ ekoran sistem seumpama itu sudah dilaksanakan Kerajaan Negeri sejak 2015.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar, Dato’ Iskandar Abdul Samad, berkata Selangor menawarkan skim sewa beli DanaSel tanpa memerlukan deposit dan membantu pembeli yang gagal mendapat pinjaman bank.


“Tindakan Kerajaan Pusat ini ketinggalan. Ini menunjukkan Selangor sentiasa peneraju kepada negeri lain dalam melaksanakan apa jua tindakan,” katanya kepada SelangorKini.

Menerusi DanaSel, Kerajaan Negeri akan membeli rumah yang hendak dibeli dan disewakan sementara mereka layak mendapat pinjaman bank untuk membeli rumah berkenaan.

Akhirnya, Kerajaan Negeri akan menjual rumah itu dengan harga jualan yang telah ditolak sebahagian dari sewa yang telah dibayar.

Iskandar berkata, Kerajaan Negeri turut memperuntukkan sebanyak RM10 juta kepada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) untuk melaksanakan skim itu.

Setakat ini, seramai 118 peneroka bandar di Kampung Rimba Jaya, Shah Alam dan 116 peneroka di Kampung Batu 8, Hulu Kelang ditawarkan skim terbabit.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di ibu negara akan dilaksanakan secara sistem sewa beli tanpa bayaran deposit.

-nR-
SelangorKini

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular