Monday, August 15, 2016

Dua tindakan di AS, tapi Najib masih tak saman WSJ

Terdapat dua saman difailkan di Amerika Syarikat berhubung dana yang didakwa dicuri daripada 1MDB, namun perdana menteri masih belum menyaman akhbar Wall Street Journal, kata wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin.

Beliau mengulas tindakan undang-undang oleh Datuk Matthias Chang, bekas setiausaha politik kepada bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan ADUN Salor Datuk Husam Musa bagi mendapatkan dana berkenaan.

"Lebih setahun sudah berlalu tetapi perdana menteri belum menunaikan ancaman saman terhadap akhbarWall Street Journal (WSJ) kerana kononnya memfitnah beliau.

"Sebaliknya dua saman sivil telah dikemukakan ke atas beberapa orang yang dikaitkan dengan beliau dalam skandal 1MDB," tulis Kadir dalam blognya hari ini.

Chang dan Husam memfailkan saman secara berkumpulan pada Khamis lalu di Amerika Syarikat terhadap beberapa individu yang dikaitkan dengan 1MDB.

Saman itu bertujuan memohon ganti rugi bagi kecurian dana firma pelaburan negara itu dan mendapatkan semula aset yang diperoleh dengan menggunakan dana berkenaan.

Antara mereka yang dinamakan termasuk anak tiri Najib, Riza Shahriz Abdul Aziz dan jutawan kelahiran Pulau Pinang, Jho Low.

Ini susulan satu lagi saman sivil difailkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) bulan lepas yang mendakwa AS$3.5 bilion dana 1MDB telah dicuri dan AS$ 1 bilion digunakan bagi membeli aset menggunakan wang berkenaan.

DOJ berkata sekurang-kurangnya AS$ 731 juta wang tersebut masuk ke akaun bank "Malaysian Official 1" termasuk AS$ 681 juta deposit seperti diperkatakan tahun lalu.

Jumlah ini adalah sama seperti dilaporkan WSJ di mana wang berkenaan dimasukkan ke akaun bank peribadi Najib.

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali kemudian membersihkan Najib atas alasan wang tersebut daripada ahli keluarga diraja Arab, tetapi DOJ percaya wang berkenaan berasal daripada 1MDB.

Najib pada bulan Julai tahun lalu mengancam untuk menyaman WSJ selepas ia menerbitkan dakwaan itu, tetapi saman fitnah itu tidak menjadi kenyataan. Mk

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular