Monday, August 15, 2016

Panas!!! Najib Tukar MB Terengganu November Ini?

Najib Janji Tukar MB Pada Bulan November Ini?

Nampaknya memang benar apa yang didakwa bahawa Persidangan Dewan Undangan (Sidang DUN) yang berlangsung dengan aman pada minggu lepas, bukan ukuran tamatnya krisis dalaman pentadbiran negeri.

Usai perhimpunan wajib wakil-wakil rakyat yang bersejarah dengan hanya ‘bersidang selama tiga setengah jam’, ADUN Ajil Ghazali Taib dilaporkan berkata, “awal lagi tiup wisel, mainan tak habis lagi”.

Beliau mungkin membuat komen tersebut berikutan Menteri Besar (MB) Ahmad Razif Abdul Rahman yang telah mengisytiharkan, bahawa isu membabitkan kepimpinan Umno Terengganu telah selesai.

Komentar sebuah akhbar nasional berbahasa Inggeris menyatakan, Ahmad Said “berundur, untuk waktu ini” dengan tidak membuat sebarang tindakan, tidak bercakap dalam Sidang tersebut dan hanya berkata “tidak tahu” apabila ditanya oleh orang media.

Sumber dari Selatan negeri menyatakan, Ahmad Said akan terus mendesak dan melakukan beberapa ‘move’ untuk menekan Umno pusat supaya, Ahmad Razif mengosongkan kerusi panas ‘Tingkat 16’ di Wisma Darul Iman.

Sekiranya Perdana (PM) Menteri Dato’ Seri Najib Razak tidak membuat sebarang perubahan, “ada kemungkinan beliau akan akan menghadap Sultan”, kata sumber itu.

Memang sudah terang lagi jelas, Ahmad Said tidak mahu kepada pilihan raya negeri, kerana sekiranya ada pilihan raya, Umno akan memilih calon-calon untuk bertanding.

Nama beliau, dengan segala ‘onar’ yang ditimbulkan, sudah pasti ’tidak naik’ untuk mempertahankan semula kerusi DUN Kijal.

Namun, untuk memastikan beliau terus boleh menarik nafas, menghirup udara nyaman dalam ‘istana biru di tepi bukit’ sebagai Yang Berhormat pada penggal akan datang, Ahmad Razif perlu disingkirkan.

Sangatlah ‘tidak cerdik’ kepada Ahmad Razif selaku Pengerusi Perhubungan Umno negeri mengekalkan Ahmad sebagai calon pada pilihan raya umum kali ke-14, yang dijangka ramai pihak akan diadakan pada tahun hadapan.

Sebab itu, terus kedengaran ucapan-ucapan beliau yang ‘mencerca’ pentadbiran Ahmad Razif, walaupun membenarkan Sidang DUN ‘tiga setengah jam’ berlangsung dengan aman.

Tak ada gunanya pun, kalau Ahmad Said mencuri masa yang terlalu singkat itu, kerana tidak sempat pun belau nak menghuraikan soal Ahmad Razif yang didakwa telah bersetuju dan menandatangi penyerahan ‘Bertam 307’.

Ahmad Razif pula dikhabarkan sudah dua kali bertemu PM dan menyatakan hasratnya untk mengundurkan diri, dari tampuk kekuasaan negeri.

Tetapi tidakan itu juga tidak meredakan ‘ribut Umno’ Terengganu, bahkan ‘mempalitkan lumpur’ ke muka Najib yang dilaporkan telah menolak nama calon MB dikemukakan oleh Ahmad Said sebelumnya.

Khabar baru bertiup kencang pula tentang pertelagahan dalam Umno Terengganu dengan lewat minggu lalu, datang berita mengatakan negeri Terengganu akan mendapat Menteri Besar baru akan pula?

Menurut satu sumber, satu pertemuan telah diadakan antara Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak dengan lapan orang ‘penyokong tegar’ ADUN Kijal, Dato’ Seri Ahmad Said.

Katanya, perjumpaan tersebut dibuat, sempena mesyuarat Exco yang diadakan di Johor Bahru pada Rabu lalu.

“Najib Razak panggil lapan orang yang dianggap sebagai orang kuat Ahmad Said, bahawa Najib bersedia……….janji untuk tukar Menteri Besar pada bulan November ini,”kata sumber itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular