Thursday, July 4, 2013

PANAS!!!! MP BN BACUL!!! +Video

Photo by najwanhalimi
(Mkini) Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau akan merujuk seorang MP BN, yang mendakwa beliau memiliki wang ratusan juta ringgit di akaun bank luar negara, ke jawatankuasa hak dan keistimewaan parlimen atas dakwaan menyalahgunakan kekebalan berhujah di Parlimen.

Isu akaun: Dakwaan dimulakan oleh blogger UMNO, kata Anwar...
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau akan merujuk seorang MP BN, yang mendakwa beliau memiliki wang ratusan juta ringgit di akaun bank luar negara, ke jawatankuasa hak dan keistimewaan parlimen atas dakwaan menyalahgunakan kekebalan berhujah di Parlimen.


Menurutnya, dakwaan yang dihamburkan Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam) itu tidak pernah dilaporkan laman WikiLeaks seperti yang didakwa.

Berucap di Parlimen pagi tadi, Anwar turut mencabar Liang sekali lagi untuk bangkit menjelaskan dakwaannya semalam.

"Tidak ada sama sekali rujukan dalam WikiLeaks.

"Jadi demikian tentunya ada hak bagi Yang Berhormat (Simpang Renggam) bangkit supaya ada penjelasan.

"Kalau tidak, beliau boleh ulang di luar (Parlimen), supaya saya boleh saman.

"Masa dia berucap, (dia) tak berani bagi pencelahan, yang (dia) berani (hanya) menjerit dari bawah.

"Saya bagi ruang, kalau dia nak bangun, sila bangun," cabar Anwar di Dewan Rakyat.

Liang(kiri) bagaimanapun terus berdiam diri apabila diberi peluang tersebut.

Anwar seterusnya berkata, Liang mengambil risiko dengan memetik laman pembocor rahsia WikiLeaks untuk berhujah di parlimen.

Ini kerana, laman berkenaan sebelum ini menerbitkan andaian bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya, dakwa Anwar.

Video Ucapan Teck Meng :



"Yang Berhormat Simpang Renggam harus ingat, yang melibatkan YB Pekan itu melibatkan WikiLeaks (juga), yang melibatkan akaun di Israel yang mengaitkan saya tidak disebut WikiLeaks," katanya.

Seterusnya, bercakap kepada wartawan di luar Parlimen kemudian, Anwar turut mengancam untuk mengemukakan saman ke atas penerbitan yang menyiarkan dakwaan Liang tanpa menyiarkan jawapan balasnya hari ini.

Laporan Bernama semalam menyebut, Liang mendakwa Anwar memiliki 20 akaun bank yang berpangkalan di luar negara termasuk Israel dengan jumlah simpanan kira-kira RM332 juta.

Liang mendakwa beliau mendapat maklumat itu daripada laman web Wikileaks.

Katanya Anggota Parlimen Permatang Pauh itu dikatakan mempunyai 20 akaun bank dengan jumlah simpanan kira-kira AS$66 juta (RM209 juta) dan SGD$49 juta (RM123 juta) di bank di Amerika Syarikat, China, Singapura dan Israel, laporan agensi berita tersebut.-malaysiakini



“Tidak ada rujukan itu sama sekali dalam Wikileaks. Saya merujuk kepada Wikileaks tetapi tidak ada, apakah kita nak berikan pengesahan kalau tidak ada.

“Simpang Renggam harus ingat tiada disebut (pendedahan ini) dalam Wikileaks,” katanya pada persidangan Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Anwar meminta Teck Meng bangun untuk memberi respons tetapi tiada jawapan balas. SH

Stashed cash: Allegation started by Umno bloggers, says Anwar

A Barisan Nasional MP, who alleged in Parliament that Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim (pic) stashed away RM332 million in 20 offshore bank accounts, could face censure for having misled the House.

The reason - Liang Teck Meng(pix below,left) appeared to have relied on a claim made in an Umno blog rather than in a Wikileaks cable as he told Parliament yesterday. Liang’s allegation was given widespread coverage in the mainstream media today, with the Umno-owned press leading the charge against Anwar.


PKR’s deputy whip Sim Tze Sin said the party would refer the Simpang Renggam MP to the Committee of Privileges unless he retracts that allegation today. He said that there was no such information about Anwar and the bank accounts in the Wikileaks cable.

Liang said that he was standing by the allegations made against Anwar, adding that he had handed over documents to the Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Shahidan Kassim.

"I will leave it to the government to investigate the bank accounts," said Liang. His research indicated that the 20 accounts belong to one person – Anwar.

Predictably, Anwar was an upset man today.
"There is no basis in these allegations. We have checked and there is nothing like it in Wikileaks.

It was started by Umno bloggers and played up by Utusan," he said at the Parliament lobby.

Anwar said that Liang appeared to have delivered a "prepared speech" by Umno to discredit him.

"There is no decorum and no ethics in Parliament. But to be fair, I could see that not all BN MPs agreed with this."
Anwar also said that since BN was fond of "relying" on Wikileaks, why didn’t it pursue allegations made about Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, namely his alleged links with Mongolian model Altantuya Shaariibuu.

Anwar also promised to take action against pro-BN media, which highlighted the allegations but did not carry his denial.

Opposition politicians have won several defamation cases against Utusan Malaysia and other mainstream media in the past 12 months. Often, it was a case of the media publishing and reporting unsupported allegations or lies. Sometimes, the newspapers did not bother to obtain a comment from the Opposition politician.-malaysian insider

Rafizi Ramli
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli berkata, dakwaan Teck Meng itu jelas tidak berasas kerana melalui kajian ke atas laman wikileaks.org mendapati tiada langsung maklumat yang menyebut Anwar mempunyai jumlah akaun sebanyak itu.

Oleh sebab itu katanya, tindakan akan diambil ke atas Teck Meng kerana sengaja mengelirukan Dewan Rakyat tanpa asas dan dasar yang kukuh.

“Kalau betul ada dakwaan itu, saya mahu ahli Parlimen Simpang Renggam bercakap di luar Parlimen dan beliau boleh didakwa di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989. Seperti yang saya kena sekarang.

“Oleh itu, kami mahu ahli Parlimen tersebut jangan bersembunyi di sebalik kekebalan Dewan Rakyat. Beliau mendakwa maklumat itu ada, maka buktikan dari mana beliau dapatkan data tersebut,” katanya pada sidang media di Parlimen, hari ini. SH


Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular