Thursday, July 4, 2013

Hasil Selangor meningkat kepada RM1.952 bilion


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri berjaya meningkatkan hasil yang dipungut setiap tahun daripada RM1.516 bilion pada 2008 kepada RM1.952 bilion pada 2012.

Pertambahan itu juga menunjukkan sumber dari hasil bukan cukai mencatatkan peningkatan paling ketara dari RM 678 juta setahun pada 2008 melonjak kepada RM1.146 bilion setahun pada 2012.

Ini sekaligus menjadi suatu sumber berpontensi sebagai penjana pendapatan Kerajaan Negeri pada masa depan.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, hasil cukai turut meningkat dari RM 495 juta setahun pada 2008 kepada RM 553 juta setahun pada 2012.

Manakala terimaan bukan hasil pula RM 343 juta pada 2008 jatuh kepada RM 255 juta pada 2012.

“Hasil bukan cukai adalah hasil yang berpontensi jana pendapatan negeri iaitu dari hasil premium tanah dan juga royalti oleh mereka yang menggunakan sumber negeri,” ujar Abdul Khalid ketika berucap di Sidang Dewan Negeri Selangor (DNS).

Abdul Khalid menambah lagi, Kerajaan Negeri akan mengemukakan cadangan kepada Majlis Kewangan Negara agar cukai pendapatan yang dikutip Kerajaan Persekutuan di Selangor dikembalikan melalui penarikan cukai.

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular