Saturday, August 20, 2011

"Jari kaki saya pun ketawa," aduuuh lucu lah bro!!!!

Pemimpin PKR mencemuh dakwaan pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Abdul Aziz Mohd Yusof yang membuat kenyataan bahawa margin kesilapan dalam daftar pemilih hanya 0.0001 peratus daripada jumlah 12.4 juta pengundi berdaftar.

"Jari kaki saya pun ketawa," kata pengerusi hal ehwal undang-undang PKR, Latheefa Koya,dengan nada yang tidak ceria.


Sekiranya dakwaan Abdul Aziz itu adalah benar, ini bermakna hanya 12.4 pengundi yang terjejas.

Apabila dibandingkan dengan senarai panjang kes-kes yang dikeluarkan oleh pihak PKR, PAS dan DAP, telah menunjukkan beribu-ribu pengundi terlibat. Exco Kelantan, Husam Musa turut menunjukkan bukti 100,000 pekerja asing yang diberi kewarganegaraan sebagai pertukaran mengundi BN.
Kenyataan ketua SPR ini jelas kelihatan bodoh dan defensif.

Serangan senjata terbaik

Pada sidang media di Putrajaya, Aziz telah memutuskan bahawa serangan adalah pertahanan yang terbaik, dan bermula dengan memberi amaran agar Bersih jangan "mengacukan pistol” [ Baca Sini ] di kepalanya. Beliau berkata SPR bersedia untuk mempertimbangkan tuntutan Bersih tetapi berhak untuk tidak melaksanakan 8 langkah reformasi pilihan raya itu.

"Saya memberitahu mereka agar jangan berbuat demikian (meletakkan pistol di kepalanya). Anda boleh mencadangkan apa-apa dan beberapa cadangan mungkin kita persetujui dan mungkin juga tidak. Tetapi jangan harapkan kita untuk bersetuju dengan kesemuanya, "kata Abdul Aziz pada hari Jumaat.

"Walaupun bilangannya agak kecil, hanya 0.0001 peratus berbanding dengan 12.4 juta, tetapi kita tetap membersihkannya setiap hari. Bersih melaporkan di media satu atau dua kes, dan mereka membuat ia seolah-olah seperti tiga perempat daripada keseluruhan adalah kotor . Walaubagaimanapun, bilangan sebenar adalah sangat kecil ".

Beliau juga cuba menyangkal aduan yang penyelenggaraan rekod SPR adalah sangat lemah. Pelbagai kelemahan dalam daftar pemilih telah ditemui dan dilaporkan, termasuk pengundi dengan dua identiti, seorang pengundi yang salah dinamakan sebagai 'Kg Baru dan pengundi dengan nombor MyKad yang tidak wujud.

"Kita hanyalah manusia, dan kita boleh membuat kesilapan.Wartawan juga kadang-kadang melaporkan berita yang salah. Hal yang sama dengan kerani saya. Janganlah terus mengetengahkan perkara sebegini, ia tidak adil ," kata Aziz.

Beliau kemudiannya menawarkan untuk "membersihkan" daftar pemilih bersama-sama, akan tetapi tidak ramai yang mengambil serius komen-komennya.

Pemimpin PKR bersetuju bahawa manusia memang mudah melakukan kesilapan, tetapi mereka menegur kerana kesombonganAbdul Aziz. Kalau bukan kerana kes yang timbul minggu lalu, beliau dan SPR akan terus bertegas bahawa daftar pemilih tidak perlukan pengauditan.

Pakatan mungkin akan boikot PSC

Abdul Aziz juga berkata suruhanjaya itu mengalu-alukan cadangan jawatankuasa parlimen reformasi itu dan mengatakan bahawa dia akan bertemu dengan Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk membincangkan hal itu pada Isnin depan.

Walau bagaimanapun, PSC telah dikritik sebagai salah satu lagi taktik melambat-lambatkan, dan kemungkinan Pakatan Rakyat tidak akan mengisi 3 kerusi yang ditawarkan pada panel yang terdiri daripada 9 ahli itu.

Bersih sebelum ini telah mencadangkan PSC untuk dijadikan sebagai Suruhanjaya Diraja Siasatan terhadap reformasi pilihan raya di Malaysia dan mahu "istilah-rujukan" untuk jawatankuasa itu disediakan dalam tempoh setahun selepas penubuhannya.

Ia juga menegaskan bahawa tidak ada sebab untuk SPR tidak melaksanakan tuntutan terhadap 8 perkara asas itu dengan serta-merta.

Sementara itu, PAS ingin menawarkan satu cadangan balas kepada PSC yang dianngap tidak memuaskan hati ramai pihak disebabkan komposisinya adalah tidak adil dan juga tidak melibatkan Bersih. Pemimpin-pemimpin PAS mahu jawatankuasa itu untuk menjadi satu jawatankuasa bukan Parlimen dan melibatkan badan-badan lain termasuk Majlis Peguam dan NGO. - Malaysia Chronicle.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular