Saturday, August 20, 2011

Pembelian Saham Esso untungkan Kroni Mahathir

Pembelian Saham ESSO Oleh San Miguel
Pembelian saham beberapa aset hiliran Esso oleh San Miguel Corp, menimbulkan beberapa persoalan. Pembelian saham itu bernilai USD 610 juta, suatu jumlah kurang dari nilai harga pasaran serta menyebabkan sahamnya merudum sebanyak 18% semalam.

Sungguhpun jumlah itu barangkali berasaskan alasan komersial, namun ianya memberi tamparan buat pemegang saham minoriti kerana jualan kurang dari nilai pasaran tersebut. Saya menggesa semua yang terbabit termasuk Suruhanjaya Sekuriti dan Badan Pemerhati Pemegang Saham Minoriti untuk meneliti pembelian tersebut demi memastikan kepentingan pemegang saham minoriti tidak terjejas.


Saya juga perihatin apabila beberapa aset utama seumpama kompleks pemprosesan serta stesyen petrol diambil alih oleh syarikat yang hampir tiada pengalaman berurusan di Malaysia.


San Miguel menempa nama di negara ini hanya apabila anak mantan Perdana Menteri, Mirzan Mahathir dilantik sebagai pengarah konglomerat tersebut selepas membeli 19.9% saham yang bernilai RM 2.9 billion.


Sungguhpun Mirzan Mahathir telah meletak jawatan sebagai ahli lembaga pengarah San Miguel Corp pada April 2010, dia masih memegang jawatan sebagai pengarah Petron Corporation, syarikat bersekutu San Miguel yang memiliki jaringan pusat pemprosesan serta edaran petrol di Filipina.


Justeru, tidak hairanlah persoalan muncul berkaitan pembelian saham aset sektor hiliran Esso tersebut samada semata-mata menguntungkan pihak Mirzan Mahathir. Manakala itu saudaranya Mohkzani Mahathir mendapat manfaat besar dari sektor huluan industri petroleum dan gas melalui Kenchana Petroleum; terutamanya ayahnya masih merupakan penasihat PETRONAS.


Pembelian tersebut juga memunculkan beberapa persoalan terhadap iltizam pentadbiran negara untuk memupuk budaya tadbirurus korporat yang lebih tegas. Dunia korporat wajar menuruti amalan ketelusan dan pertanggung jawaban sekaligus meninggalkan amalan korporat yang merugikan rakyat sepertimana yang menjadi kebiasaan sistem payung pimpinan Umno-Barisan Nasional.


DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG
DEWAN RAKYAT MALAYSIA
19 OGOS 2011


Baca juga Nak jual minyak ka beer ka?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular