Friday, August 30, 2013

Knapa kami adun2 PR beragama Islam mengundi utk tidak menyokong rang undang2 kesalahan jenayah syariah (Kedah) 2013?

Ini dia yang sebenarnya apa yang berlaku di Dun Kedah. Apa yang telah disiarkan bahawa Pas tidak sokong enakman haramkan Syiah adalah suatu pembohongan yang sangat besar. Pas tetap optimis menolak ajaran Syiah. - PemudaGombak.com

Sebenarnya rang undang2 (RUU) yg dbentangkan dlm dun kedah ialah rang undang2 kesalahan jenayah syariah (kedah darul aman) 2013, TIADA enakmen anti syiah yg dbentangkan!

Knapa kami adun2 PR beragama islam mengundi utk tidak menyokong RUU ini? Sebab hukuman yg dcadangkan dlm RUU ini bercanggah dgn hukum syarak, mcmana nak dsebut sbg "enakmen kesalahan jenayah syariah". 

malahan Adun2 yg lulus enakmen ini patut dkenakan tindakan bwh fasal 8 enakmen kesalahan jenayah syariah 2013 (EKJS) mempersenda ayat alquran atau hadith sebab dlm EKJS yg depa lulus, contohnya minum minuman memabukkan kalau ddapati brsalah akn kena denda tak lebih 3ribu @ penjara tak lebih 2thn @ kedua2 sekali; padahal hadis sahih sebut bagi kesalahan diatas hendaklah dsebat pelakunya! 

Sama juga dgn kesalahan brzina n qazaf (ketiga2 kesalahan ini masuk kategori hudud) depa hukum dgn hukuman yg selain dari yg dtentukn Allah n Rasul (dlm quran @ hadis), jadi depa yg persendakan ayat quran n hadis!- Dato' Amiruddin Hamzah

Syiah: PR tolak kerana bercanggah hukum
WARTAWAN SINAR HARIAN
30 Ogos 2013

ALOR SETAR - PR menegaskan bahawa keputusan untuk menolak enakmen berkaitan anti Syiah pada persidangan Dun baru-baru ini bukan disebabkan masalah Syiah, tetapi kerana Rang Undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah (Kedah Darul Aman) 2013 yang diperkenalkan adalah bertentangan dengan Syariah sebenar.

Ketua Pemuda Pas Kedah, Ahmad Yahaya berkata, penolakan keputusan itu juga tidak ada kaitan sama ada penyokong PR terlibat dalam fahaman itu.

Fasal 17

“Kami menolak kerana Rang Undang-undang ini bertentangan di beberapa fasal dengan Syariah yang sebenar. Contohnya pada fasal ke 17 yang menyentuh berkenaan dengan meminum minuman memabukkan.

“Disebut di sini, apabila disabitkan dengan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Padahal, dalam undang-undang Islam, orang yang minum arak perlu disebat. Sekurang-kurangnya, sebutlah perkataan sebat,” katanya pada sidang media di Kompleks Pas Pokok Sena, semalam.

Fasal 21

Menurutnya, fasal ke 21 yang berkaitan persetubuhan luar nikah (zina) juga bertentangan dengan Syariah yang sebenar apabila disabitkan dengan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu.

“Dalam undang-undang Islam yang sebenar ialah disebat atau bagi yang sudah berkahwin berdasarkan hadis ialah direjam, itu hukuman yang sebenar.

Fasal 37

“Kemudian pada fasal ke 37 yang menyentuh berkenaan Qazaf. Hukuman yang disebut ialah didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Ayat ALLAH menyebut, sekiranya tidak boleh mengemukakan empat orang saksi, maka si pelaku ini hendaklah disebat 80 kali sebatan. Ini hukuman Syariah yang sebenar,” katanya.

Beliau yang juga Adun Alor mengkudu turut menegaskan bahawa percanggahan itu menyebabkan semua Adun PR terpaksa menolak Rang Undang-undang tersebut yang jelas bertentangan dengan hukum Syariah.

“Macam mana kami nak terima. Dalam hal ini, kami tidak bersedia sekiranya selepas undang-undang ini dilaksanakan kerana diluluskan oleh Adun, dan pada satu ketika orang yang didakwa mohon supaya digunakan hukum Syariah yang sebenar, maka Adun-Adun yang akan bertanggungjawab.

“Kalau kami mati pun, kamilah yang kena tanggung hukuman yang tidak betul kepada semua,” katanya.

Fasal 7 & 8

Tambahnya, fasal 7 dan 8 berkenaan mempersendakan ayat-ayat al-Quran dan menyebabkan Islam dipandang hina juga perlu disemak semula.

“Tidakkah dengan memasukkan fasal 17, 21 dan 37 dalam enakmen ini menyebabkan Islam dan al-Quran dipersenda kerana tidak buat yang sebenar. Memang Exco Agama, Mohd Rawi Hamid menyatakan bahawa Syiah ini kita perlu hadapi bersama kerana ia satu kesalahan dan kesilapan.

“Tetapi, Rang Undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah (Kedah Darul Aman) 2013 yang dinyatakan tidak dapat lari dari angka tiga, lima dan enam yang cukup bertentangan dengan apa yang kita sebut berdasarkan hukum syarak dan Syariah yang sebenar,” katanya.

Tiada perkataan Syiah

Ahmad berkata, sepanjang pembacaan beliau pada buku Rang Undang-undang yang diberikan juga tidak terdapat satu pun perkataan Syiah.

“Saya baca dari muka depan hingga belakang, tidak jumpa pun perkataan Syiah dalam rang undang-undang. Fasal mana dan berapa yang boleh dikatakan berkaitan dengan Syiah ini,” katanya. SH

Mahfuz ucap tahniah kepada Adun PR Kedah
Bashir Ishak,
29 Ogs 2013
POKOK SENA: Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar mengucapkan tahniah kepada semua Adun Pakatan Rakyat negeri kerana berjaya memainkan peranan masing-masing dengan baik semasa persidangan Dewan Udangan Negeri (Dun) pada 25 hingga 27 Ogos lalu.

Katanya, barisan Adun Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Adun Anak Bukit, Datuk Ir Amiruddin Hamzah telah berjaya memiankan peranan masing-masing pada sidang tersebut.

"Ini menampakkan kebolehan dan keupayaan kita walaupun sebahagian dari kita adalah muka baru, tetapi berjaya mengambil bahagian untuk menyentuh perkara-perkara yang membabitkan isu rakyat termasuk yang meyentuh tentang isu Islam itu sendiri.

"Tahniah dan syabas untuk mereka.Adun Pakatan Rakyat selepas ini akan buat pemantauan kepada setiap portfolio Exco kerajaan negeri untuk menyediakan kad laporan yang bakal di sajikan kepada rakyat kelak," katanya pada sidang media yang berlangsung di Markas PAS Pokok Sena, Jalan Langgar dekat sini hari ini.

Pada sidang tersebut, semua Adun Pakatan Rakyat hadir ke sidang Dun kecuali Adun Sungai Limau yang juga mantan Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak yang masih menjalani rawatan kesihatan di hospital Sultanah Bahiyah. Harakah

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular