Wednesday, August 28, 2013

Bala menunggu peminjam PTPTN

Gara-gara BN memenangi semula PRU 13, para peminjam PTPTN kini diancam bala sepanjang hidup jika gagal menjelaskan pinjaman itu selepas tamat pengajian di institusi pengajian tinggi nanti.

Mereka yang gagal melunaskan pinjaman itu sama ada kerana sengaja tidak mahu menjelaskannya atau tidak terdaya menunaikannya atas kesempitan hidup akan disenaraikan di bawah CCRIS itu Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat.

Mangsa itu akan hilang kelayakan untuk memiliki kereta, rumah dan lain-lain sebagai tambahan kepada sekatan keluar negara. Status mereka mungkin sama dengan orang yang muflis. Jika mereka orang Islam tidak layak menunaikan haji dan umrah.

Kerana takut ugutan itu mengancam peluang Umno dalam PRU14, Pemuda Umno menentangnya. Kerajaan pun takut kesannya, maka tidak jadi ia kuatkuasakan setakat ini.

Seingat saya, si muflis sebelum merdeka dulu layak memiliki basikal. Dia tidak boleh memiliki motosikal. Masa itu belum ada motosikal kecil seperti Honda. Pakaian yang dibolehkan kain kaki iaitu kain tebal.

Mungkin tindakan terhadap peminjam PTPTN kurang sedikit zalimnya dari yang dialami oleh peminjam along. Tindakan yang dikenakan along menyiram cat merah pada kediaman, ancaman bunuh secara kejam. Jika peminjam melarikan diri, keselamatan keluarga terancam.

Peminjam PTPTN tidaklah dikenakan demikian tetapi deranya seperti lain-lain peminjam yang tidak dapat menjelaskan hutang yang pinjaman itu dibuat sebagai pilihan. Pinjaman pilihan itu ialah sebagai modal perniagaan, membeli harta/saham, rumah, kenderaan dan sebagainya.

Pinjaman PTPTN adalah keperluan asasi bagi melanjutkan pelajaran. Menuntut ilmu di institusi pengajian tinggi adalah keperluan. Ia bukan pilihan lagi. Tiada cara bagi rakyat cerdik dari keluarga yang tidak berada melanjutkan pelajaran melainkan pinjaman atau biasiswa. Zaman biasiswa mudah, maka alternatifnya ialah PTPTN.

Dera yang dicadangkan itu mungkin patut bagi dikenakan kepada penyangak yang mendaftar menjadi ahli Umno bagi meminjam duit dari Mara dan Bank Bumiputera dulu. Kerana mereka diterima jadi Umno, maka mereka berpeluang mendapat pinjaman yang banyak. Antaranya tidak membayar hutang itu dan ramai juga hutang itu dihapus kira.

Penyangak seperti itu patut dikenakan tindakan seperti yang dicadangkan kepada peminjam PTPTN. Tetapi pelanggan PTPTN malangnya ialah kerajaan yang ada mengira pelajaran tinggi untuk rakyat adalah satu perniagaan. Ia bukan hak asasi belia yang cerdik. Siapa yang hendak belajar tinggi mesti berbayar. Kerajaan bina univrsiti atau benarkan universiti dibina bagi dilanggan oleh belia yang cerdik. Mereka diberi pinjaman supaya mereka boleh menjadi pengguna kepada institusi pengajian tinggi itu. Dengan demikian profesor ada pekerjaan dan dapat gaji tinggi.

Jika tiada pinjaman seperti PTPTN, maka tiada orang yang belajar di universiti yang banyak itu. Dengan adanya PTPTN berlumba-lumbalah orang mendirikan universiti dan kolej. Seperti orang berlumba-lumba mendirikan tadika, kerana ia boleh dijadikan medan perniagaan.

Tetapi telah ada tawaran pengajian tinggi boleh diadakan percuma – tanpa PTPTN – seperti yang digagaskan oleh Pakatan Rakyat dalam PRU13 lalu. Sumber yang ada, kawalan kewangan yang berhemah, kerajaan boleh mengadakan pengajian tinggi percuma.

BN tidak menyanggupi tanggungjawab itu kerana ketirisannya, bahkan ia bocor. Kebocoran itu menyebabkan negara bankrap, bukan sekadar mengadakan pengajian tinggi percuma.

Justeru, memasukkan PTPTN di bawah CCRIS itu satu penindasan, maka ia ditentang juga oleh Pemuda Umno. Tetapi tentangan Pemuda Umno lebih berbentuk politik. Ia menolaknya kerana takut kalah pilihan raya akan datang kerana adanya tawaran Pakatan Rakyat untuk memansuhkan PTPTN itu. Sikap Pemuda Umno bukan disebabkan ia satu penindasan. Bagi PR, PTPTN adalah penindasan dan memasukkannya di bawah CCRIS pula adalah penindasan berganda.

Subky Latif,
28 Ogs 2013

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular