Friday, November 25, 2011

+ Video : Kes ni lagi parah dari Kelantan, bahkan negeri kelahiran PM sendiri pun di tangga ke 2 terkotor

MAT SEMBAM BUTA SEBELAH KE..?KES INI LAGI PARAH DARI KELANTAN DIA TAK NAMPAK..?ATAU MATA JULING KAT PAS..?

Kualiti bekalan air paip Miri, Sibuti teruk
MIRI: Masalah air paip kotor di Miri dan Sibuti yang sudah lama berlanjutan perlu segera diatasi pihak-pihak berwajib khususnya kerajaan negeri, kata Yang Dipertua PAS Kawasan Miri, Jofri Jaraiee.

Jofri mengulas komen seorang penduduk, Mohdar Ismail di laman Facebook yang memaparkan foto sampel air paip yang diambil secara rawak di beberapa tempat di kawasan ini antaranya pusat bandar Miri, Luak Bay, Kg Bakam, Kg Siva Jaya, Kg Terhad, Kg Angus, Kg Tengah, Kg Menjelin, Kg Jengalas dan Bekenu Bazaar. Sampel-sampel air berkenaan jelas menunjukkan mutu air yang rendah, kotor dan keruh.

“Sampel air paip yang diperolehi (gambar) jelas menunjukkan bahawa air paip di bahagian Miri dan Sibuti memang keruh dan kotor.

“Sampel ini di ambil dari jam 2.30 petang hingga 8.00 malam pada 17 November lalu dan akan lebih banyak lagi sampel air dikumpul dari kawasan Sibuti dan Miri oleh Mohdar.

“Banyak lagi contoh air yang diperolehi dari orang ramai yang merungut kerana terpaksa menggunakan air yang keruh dan ada kalanya hitam pekat macam air longkang,” ujar Jofrie.

Sehubungan itu, beliau menggesa Lembaga Air Kawasan Utara (Laku) Sarawak segera mengatasi masalah itu kerana kualiti air yang ada tidak boleh digunakan untuk mandi dan memasak.

“Kita mendesak agar pihak Laku bertindak segera jangan sampai keadaan ini menjejaskan kesihatan pengguna,” tegas Jofri. Baca Seterusnya Di SINI

Dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (FB)
Walaupun dinafikan daripada mendapat bantuan kewangan selama ini, tahap kualiti air kelantan tidaklah terkotor, tapi yang ke-5 terkotor daripada 6 negeri, dengan 4 negeri teratas adalah diperintah oleh BN, bahkan Pahang negeri kelahiran PM sendiri pun berada di tangga ke 2 terkotor -- celiklah wahai mata yang buta, jangan biarkan dirimu terus dibutakan.

Rujuk pada laporan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) bertarikh 30hb. Oktober, 2011. Kandungan E-Coli bagi 6 Negeri:

1. Perlis = 1.21%
2. Pahang = 1.12%
3. Wilayah Persekutuan Labuan = 1.01%
4. Perak = 0.90%
5. Kelantan = 0.88%
6. Johor = 0.52%

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular