Wednesday, July 17, 2013

TPPA jadikan Malaysia hamba AS

Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) dalam bentuknya sedia ada didakwa akan menjadikan Malaysia sebagai hamba Amerika Syarikat, melainkan Malaysia mampu bersaing dengan kekuatan kuasa besar itu.

"Apakah kedudukan kita sekarang sudah mampu untuk kita bersaing dengan kuasa besar ini?

NONE"Apakah kita ingat ekonomi negara kita sekukuh ekonomi Jepun, Singapura, Taiwan atau Korea untuk bersaing secara terbuka dengan kuasa besar ini?" soal pensyarah sains politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Madya Dr Mohammad Agus Yusoff (kanan).

Menulis di laman Facebook beliau, Agus memetik pandangan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyifatkan TPPA sebagai "perkongsian yang tidak sama rata" kerana "kaki dan tangan kita akan terikat".

Malah, Dr Mahathir (bawah) juga berkata, perjanjian itu akan mewujudkan keadaan tiada kawalan modal,sekali gus menyebabkan negara ini dijajah lagi, menurut Agus.

NONE"Kita mungkin tidak bersetuju dengan Dr Mahathir dalam beberapa hal, tetapi dalam kes TPPA, kita perlu bersetuju dengan pandangan beliau bahawa TPPA adalah neokolonialisme, penjajahan bentuk baru yang perlu ditentang," katanya.

Sambil mengakui perjanjian itu boleh meningkatkan eksport negara, Agus membayangkan keadaan monopoli ubat yang mungkin berlaku sehingga rakyat Malaysia tidak mampu dan terpaksa kembali kepada perubatan tradisional dan jampi serapah.

Rundingan TPPA kini memasuki pusingan ke-16 di Sabah bermula semalam hingga 25 Julai ini sebelum dimuktamadkan pada Oktober nanti.

"Saya harap kerajaan akan mengambil keputusan yang tepat mengenai TPPA ini supaya negara kita tidak mengalami kerugian dan rakyat tidak terus terbeban dengan kenaikan kos hidup yang tidak perlu," katanya. mk

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular