Tuesday, July 16, 2013

Persempadanan: Himpunan besar-besaran relevan

KUALA LUMPUR - Rancangan Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran jika persempadanan semula dilakukan sebelum pembersihan daftar pemilih disifatkan sebagai amat relevan.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, rakyat berhak bangkit menuntut hak mereka jika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) masih enggan melakukan pembersihan daftar pemiih yang merupakan tuntutan Bersih dan Pakatan Rakyat.

Persempadanan: Himpunan besar-besaran relevan "Permintaan Bersih itu suatu benda yang sangat relevan kerana itulah tututan yang dibuat dalam Bersih dahulu yang turut disertai dan didokong oleh Pakatan Rakyat.

"Kalau masih belum berlaku pembersihan daftar pemilih, terserah kepada rakyat untuk membuat tindakan selanjutnya," kata beliau ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga menegakan, inilah masa yang sesuai untuk SPR melakukan pemebersihan daftar pemilihan memandangkan Pilihan Raya Umum (PRU) baru sahaja berlalu.

"Pembersihan daftar pemilih ini satu perkara yang penting sebab inilah masanya lepas pilihan raya umum, untuk nak sampai pilihan raya umum akan datang kita masih ada masa empat hingga lima tahun.

"Jadi inilah masa terbaik untuk bersihkan daftar pemilih. Kalau tidak sampai masanya nanti SPR kata mereka tak ada kuasa untuk bersih daftar pemilih," katanya.

Mahfuz juga berkata, perlu ada mekanisme yang jelas untuk melakukan pembersihan daftar pemilih termasuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas untuk melaksanakan tugas ini.

"Kalau memerlukan pindaan undang-undang maka kita kena buat. Perlu ada mekanisme untuk bolehkan proses pembersihan. Sebab itu proses pembersihan perlu kepada Suruhanjaya untuk melihat isu daftar pemilih yang juga ada kaitan dengan warga asing yang diberi kad pengenalan," katanya lagi.

Menyentuh mengenai persempadanan semula, Mahfuz berkata ia perlu dibuat dengan lebih telus, bukan bertujuan memenangnkan parti politik tertentu.

"Isu persempadanan perlu dibuat lebih telus, bukan dibuat untuk mengambil perkiraan persempadanan untuk bolehkan satu pihak menang.

"Dulu persempadanan dibuat untuk wujudkan kawasan baru yang bersifat campuran untuk menangkan BN. Tapi sekarang kita mahu cara persempadanan itu dibuat diubah," katanya.
Harakahdaily

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular