Saturday, February 4, 2012

Bila dah terbongkar "Kesihatan" jadi alasan, nak tambah "BEBAN" rakyat ke? kah kah kah


TPM: Subsidi gula mungkin dihentikan atas faktor masalah kesihatan

SHAH ALAM, 4 Feb — Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui bahawa peningkatan kos bagi penjagaan kesihatan yang berpunca daripada pengambilan gula mungkin akan mendesak kerajaan memansuhkan subsidi terhadap barangan keperluan komoditi tersebut untuk jangka masa panjang.

Kerajaan baru-baru ini menerima kecaman hebat akibat meningkatkan kadar subsidi kepada RM567 juta tahun ini daripada RM262 juta sebelumnya selepas menandatangani perjanjian jangka panjang pembekalan gula pada harga mati USD26 (RM78.20) setiap seratus paun bulan lalu walaupun harga pasaran global gula hanya pada USD23 (RM69).
Itu Dulu kah kah kah : Penambahan subsidi unt kurangkan BEBAN rakyat!!!


"Mungkin akan ada keperluan untuk itu," jelas Timbalan Perdana Menteri, merujuk kepada dakwaan Persatuan Pengguna Penang (CAP) bahawa kos penjagaan kesihatan berkaitan gula seperti diabetes berkaitan dengan pemberian subsidi tersebut.

"Bagi jangka masa panjang, kita akan lihat sama ada terdapatnya keperluan untuk mengurangkan kadar subsidi gula dan menyalurkannya ke sektor lain."

CAP telah mengutarakan bahawa rakyat Malaysia akan mengambil 26 sudu teh gula setiap hari termasuk pemanis tambahan - menjadi punca kepada penyakit kanser, diabetes, obesiti, masalah jantung, osteoperosis, dan masalah ginjal, serta asma termasuklah alergik.

CAP turut berkata, kebarangkalian diabetes di Malaysia telah meningkat kepada 2 peratus pada 196+ kepada 14.9 peratus pada 2006, atau seramai 4.2 juta pesakit.

"Dengan menjual gula pada harga pasaran, kerajaan sebenarnya mendapat kadar penjimatan lebih dari RM567 juta kerana kerajaan sebenarnya akan menjimatkan jutaan ringgit terhadap kos penjagaan kesihatan kerana tidak perlu membayar untuk penyakit berkaitan gula," jelas Presiden CAP, SM Mohamed Idris dalam satu kenyataan awal minggu ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan Datuk Seri lsmail Sabri Yaakob minggu lalu berkata subsidi gula melonjak daripada 20 sen kepada 54 sen sekilogram bagi mengekalkan pada harga RM2.30 ekoran "kenaikan mendadak pasaran gula global."

Namun begitu, Ketua Publisiti DAP, Tony Pua menjelaskan selepas mencecah harga USD29.47 (RM89.66) seratus paun pada Julai 2011, harga gula telah jatuh setiap bulan kepada USD23.42 pada Disember, penurunan 20.5 sen.

Ismail semalam menjelaskan Malaysia akan mendapat manfaatnya sekira harga gula meningkat.

Muhyiddin turut berkata sebagai menteri perdagangan, "perkara yang mencabar adalah untuk menentukan harga."

"Kamu boleh berbincang mengenainya, tapi sejam kemudian harganya akan berubah, permintaan akan meningkat dan harga akan melambung tinggi," jelas Ahli Parlimen Pagoh ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menambah, perkembangan terbaru menunjukkan kos subsidi Putrajaya akan meningkat kepada RM33 billion tahun ini dengan RM17 billion sahaja diberikan kepada petrol. MI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular